«Λευκάδα, όνειρο που δεν τελειώνει, στην αγκαλιά της έλα κι εσύ»!
Ένα οδοιπορικό στη γοητευτική Λευκάδα των γεύσεων, των γαλαζοπράσινων ακτών και του πολιτισμού
Του ΣΠΥΡΟΥ ΚΤΕΝΑ
Η ιδέα μιας τριήμερης απόδρασης στο «στεριανό νησί» – την πανέμορφη Λευκάδα μπορείς να την προσεγγίσεις οδικώς, χωρίς καράβι – έπεσε την πιο κατάλληλη στιγμή: το νησί φορώντας τα καλά του θα γιόρταζε την «κυρά Φανερωμένη» του, ανοίγοντας ταυτόχρονα την εφετινή τουριστική περίοδο. Το σουλάτσο στους δρόμους της πόλης των μπουρανέλων, οι ενδιαφέρουσες διαδρομές στον περήφανο κόσμο της Καρυάς, της Εγκλουβής και των άλλων χωριών της ορεινής Λευκάδας, η προσέγγιση απόκρυφων γαλαζοπράσινων ακτών, όπως το Αγιοφύλλι, αλλά και των κοντινών «πριγκηπόννησων», της Μαδουρής του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη, του Μεγανησιού, της Σπάρτης, του Σκορπιού του Ρώσου μεγιστάνα Ριμπολόβλεφ, η επίσκεψη στο ακρωτήρι Λευκάτας προσφέρουν κάθε φορά ξεχωριστές συγκινήσεις. «Συνοδοιπόρος» μας σε αυτή την απόδραση το νέο Jeep Renegade 2015, που δοκίμασε μαζί μας τα «στρατιωτικά αντανακλαστικά» τού DNA του.
Το κάστρο της Αγίας Μαύρας, ένα από τα πιο επιβλητικά μεσαιωνικά κτίσματα της Ελλάδας, που χτίστηκε γύρω στα 1300 από τον Φράγκο ηγεμόνα Ιωάννη Ορσίνι, σε καλωσορίζει λίγο προτού περάσεις την πλωτή κινητή γέφυρα που συνδέει την Ακαρνανία με το νησί. Περνώντας τη γέφυρα πιάνουμε με την άκρη του ματιού μας την εκπληκτική παραλία της «αμμόγλωσσας», ένα παιχνίδι της φύσης που μεγαλώνει χρόνο με το χρόνο μια γλώσσα άμμου στα καταγάλανα νερά, κάνοντας δύσκολη τη ζωή των ιστιοπλόων.
Το jeep επιταχύνει ελαφρά στη στενή λωρίδα δρόμου από τη γέφυρα προς την πόλη της Λευκάδας. Αριστερά και δεξιά μας οι δύο λιμνοθάλασσες της Λευκάδας – εκεί υπάρχουν τα διβάρια (ιβάρια κατά τους ντόπιους), φυσικά ιχθυοτροφεία – αποτελούν μοναδικούς βιότοπους, ιδιαίτερα από τον χειμώνα ως την άνοιξη που σφύζουν από ζωή, καθώς γεμίζουν με πλήθη μεταναστευτικών πτηνών. Τα πουλιά αυτά βρίσκουν ασφαλές καταφύγιο στα αλίπεδα, μέσα στις αρμυρήθρες και στα βούρλα που έχουν καλύψει κάθε σπιθαμή εδάφους μέσα και γύρω από τις λιμνοθάλασσες. Εκτός από τους γλάρους, που έχουν εδώ μόνιμο καταφύγιο όλον το χρόνο, από τις αρχές φθινοπώρου αρχίζουν να καταφθάνουν οι λούφες ή φαλαρίδες, οι κορμοράνοι, οι ερωδιοί ή τσικνιάδες, οι κύκνοι, οι πρασινοκεφαλόπαπιες, οι καλαμοκανάδες και πολλά άλλα μικροπούλια και παρυδάτια πτηνά.
Μπαίνοντας στην πόλη δεν στρίβουμε δεξιά – στον παραλιακό δρόμο (Άγγελου Σικελιανού) με τα καφέ και τα μπαρ που ασφυκτιούν από κόσμο – αλλά πάμε αριστερά προς τη μαρίνα της Λευκάδας, μια «πόλη μέσα στην πόλη» που αποτελεί σημείο αναφοράς για τους λάτρεις των θαλάσσιων εκδρομών και η οποία λειτουργεί από το 2002. Η μαρίνα, η οποία έχει χωρητικότητα 620 σκαφών, προσφέρει καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου υπηρεσίες υψηλού επιπέδου σε όσους ταξιδεύουν με σκάφος στο Ιόνιο. Αναμφίβολα η μαρίνα είναι το πιο σύγχρονο κομμάτι μιας πόλης, η οποία ασφαλώς έχει πολλά ακόμη πράγματα να δείξει, όπως τα σοκάκια με τα χαρακτηριστικά ξύλινα αντισεισμικά σπίτια (επενδυμένα με χρωματιστή λαμαρίνα), το πεζόδρομο (Ιωάννου Μελά – Δαίρπφελδ), όπου εκτός από μαγαζιά, καφέ και ταβέρνες βλέπει κανείς μερικές από τις πιο σημαντικές εκκλησίες της πόλης, το Αρχαιολογικό Μουσείο, τις κοντινές παραλίες της Γύρας, των Μύλων με τα εντυπωσιακά kite surf, του Άι Γιάννη και του Κρυονερίου κάτω από το κτήμα Σταύρου και βέβαια τη Μονή Φανερωμένης, της «Κυρούλας» και προστάτιδας των Λευκαδιτών, χτισμένη σε σημείο με απαράμιλλη θέα. Μια σύντομη συνομιλία με τον ηγούμενο της Μονής, τον πατέρα Νικηφόρο, και το ταπεινό προσκύνημα στη Φανερωμένη θα μας συνοδεύσει σε όλο το ταξίδι μας.
Ακολουθώντας τον δυτικό δρόμο φθάνουμε στον Άγιο Νικήτα, το γραφικό ψαροχώρι που πλέον συγκεντρώνει το ενδιαφέρον σχεδόν όλων των επισκεπτών του νησιού. Εδώ στο πανέμορφο αυτό χωριό, που απέχει μόλις 12 χλμ. από την πόλη, θα απολαύσουμε έναν παγωμένο καφέ στο Captain’s Corner, που κυριολεκτικά το γλείφει η θάλασσα. Από εδώ μπορεί να επισκεφθεί κανείς τις παραλίες Πευκούλια και Μύλος, το «ζόρικο» από τους ανέμους αλλά μοναδικό Κάθισμα, τους Εγκρεμνούς και το Πόρτο Κατσίκι, που σου κόβουν την ανάσα: απίθανης ομορφιάς παραλίες, βραβευμένες και γνωστές σε όλη την Ευρώπη, με γαλαζοπράσινα νερά, υποβλητικά βράχια και κατάλευκή άμμο. Η διαδρομή με το Jeep είναι μοναδική όχι μόνον εξαιτίας της φύσης αλλά και του ραδιοφώνου που πιάνει τις ζωηρές ιταλικές συχνότητες…
Στο δρόμο που ακολούθησε ο Εμίρης του Κατάρ!
Φεύγοντας από τον Άγιο Νικήτα παίρνουμε το δρόμο για την πόλη για να στρίψουμε, όμως σχεδόν αμέσως δεξιά στον δρόμο που οδηγεί στα ορεινά χωριά της Λευκάδας. Κατευθυνόμαστε προς την Καρυά, το σπουδαίο κεφαλοχώρι με τους περήφανους κατοίκους του. Σταματάμε το Jeep στη μέση του δρόμου, στον «Κόκκινο Βράχο», για να την απολαύσουμε σκαρφαλωμένη στον ορεινό όγκο, πνιγμένη στο βαθύ πράσινο που της χάρισε απεριόριστα η φύση και που φρόντισαν και διατήρησαν οι φιλόξενοι κάτοικοί της. Η Καρυά έχει όμορφα στενά σοκάκια, μοναδικές πλατείες με υπεραιωνόβια πλατάνια, στις οποίες ο επισκέπτης απολαμβάνει το καφεδάκι ή το ουζάκι του, και υπέροχα παραδοσιακά πέτρινα σπίτια, που τα δουλεύουν άξιοι μαστόροι. Τους συναντήσαμε σε ένα πέτρινο αρχοντικό της Καρυάς να δουλεύουν την πέτρα ξαναδίνοντάς του την αίγλη περασμένων χρόνων. Οι κάτοικοι του χωριού, καλοσυνάτοι, ευγενικοί και φιλόξενοι, λίγο ξένοι από το εμπορικό πνεύμα που κυριαρχεί στα παραλιακά μέτωπα του νησιού, κερδίζουν τον επισκέπτη από την πρώτη στιγμή. Εδώ συναντάς ακόμη γυναίκες – κυρίως ηλικιωμένες – με τις παραδοσιακές φορεσιές τους.
Στην υπέροχη πλατεία του χωριού με τα πλατάνια και τα τρεχούμενα νερά δοκιμάζουμε τα μοναδικά πιάτα του «Καραμπούλια» – το ένα καλύτερο από το άλλο. Είναι κρίμα που πολλοί επισκέπτες του νησιού δεν φθάνουν ως εδώ, αν και αυτοί που γνωρίζουν καλά, μεταξύ των οποίων και ο Εμίρης του Κατάρ, μαγεύονται με τις γεύσεις του «Καραμπούλια» και όχι μόνο… Τα κεντήματα, που κεντούν ακόμη και σήμερα οι γυναίκες της Καρυάς και που έλκουν την καταγωγή τους από τη Μαρία την «Κουτσοχέρω», τη μικρή χωριατοπούλα που έκανε τη βασίλισσα Σοφία να υποκλιθεί μπροστά της και η οποία αποτελεί την προσωποποίηση της νίκης της ψυχής πάνω στις δυσκολίες της ζωής, αποτελούν πραγματικά κομψοτεχνήματα και αποτελούν δείγματα μιας παγκοσμίως αναγνωρισμένης τέχνης! Η Καρυά, έχει διατηρήσει πολλά από τα παραδοσιακά της έθιμα, με αποκορύφωμα την εκδήλωση αναπαράστασης του «Χωριάτικου γάμου» η οποία λαμβάνει χώρα κάθε Αύγουστο.
Αφήνουμε την Καρυά για να επισκεφθούμε την Εγκλουβή, με τις υπέροχες φακές της, και να θαυμάσουμε στο οροπέδιο του Αγ. Δονάτου τους περίφημους «Βόλτους», πέτρινες θολωτές κατασκευές που συναντιούνται αποκλειστικά στην Εγκλουβή και χρησίμευαν για αγροτοκαλύβια, όπου μετοικούσαν οι κάτοικοι το καλοκαίρι. Από την κορυφή στο εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία ο ταξιδιώτης θα απολαύσει μια ανεμπόδιστη θέα προς όλες τις κατευθύνσεις του ορίζοντα.
Μήπως εδώ ήταν η ομηρική Ιθάκη;
Αφήνουμε την Εγκλουβή και κατηφορίζουμε προς το Νυδρί, την πλέον ανεπτυγμένη τουριστικά περιοχή του νησιού. Το μέρος έγινε γνωστό από τον Αριστοτέλη Ωνάση, ο οποίος αγοράζοντας το Σκορπιό αλλά και διπλανά νησάκια έκανε την περιοχή μαγνήτη που προσέλκυσε ορισμένα από τα μεγαλύτερα ονόματα της παγκόσμιας πολιτικής, των επιχειρήσεων και της τέχνης. Σήμερα η «παράδοση» αυτή συνεχίζεται από έναν άλλο μεγιστάνα, τον βαθύπλουτο Ρώσο επιχειρηματία Ριμπολόβλεφ, ο οποίος ξανάδωσε ζωή στο Σκορπιό.
Η περιοχή ωστόσο φαίνεται να κρατά καλά κρυμμένο ένα μεγάλο μυστικό, ένα μυστικό που για μεγάλο χρονικό διάστημα επιχείρησε να αποκαλύψει ο Γερμανός αρχαιολόγος Γουλιέλμος Νταίρπφελντ (βοηθός του Σλήμαν στις ανασκαφές της Τροίας). Ο ίδιος κατέγραψε σειρά ενδείξεων, σύμφωνα με τις οποίες η περιοχή αυτή ήταν η ομηρική Ιθάκη και ότι από εδώ ξεκίνησε και εδώ επέστρεψε ο Οδυσσέας. Ο επισκέπτης του Νυδριού θα τις ακούσει ταξιδεύοντας με το πλοίο «Οδύσσεια» του καπετάν Γεράσιμου και της συζύγου του Μαρί-Ντομινίκ Ντελμάς. Ένα μοναδικό ταξίδι στη Μαδουρή του Βαλαωρίτη, στο Σκορπιό, στο Μεγανήσι, στη Σπηλιά του Παπανικολή, που όπως λέει και ο καπετάν Γεράσιμος «θα μείνει χαραγμένο στη μνήμη όλων τις κρύες νύχτες του χειμώνα».
Από το Νυδρί όμως, όσοι είναι αποφασισμένοι να καλύψουν μεγαλύτερη απόσταση ώστε να φθάσουν στην Κεφαλονιά ή στην Ιθάκη, μπορούν να πάρουν το Makedonia Palace, το Ikaros ή κάποιο από τα μεγαλύτερα πλοία.
Προς το νοτιότερο σημείο…
Αφήνουμε το κοσμοπολίτικο Νυδρί για να κατευθυνθούμε προς τη Βασιλική, την παραλία-παράδεισο των σέρφερς. Σε μικρή απόσταση από τη Βασιλική είναι το Αγιοφύλλι, μία από τις ωραιότερες παραλίες της Λευκάδας, στην οποία όμως φθάνουν μόνον οι τολμηροί και αυτοί που γνωρίζουν…
Δύο σημεία που συνδέονται με τη Νότια Λευκάδα είναι τα Σύβοτα, ένα γραφικό ψαροχώρι στον ομώνυμο κόλπο και αγαπημένος προορισμός των ιστιοπλόων, και το Ακρωτήριο του Λευκάτα ή της Νηράς (ή Κυράς). Το ακρωτήρι Λευκάτας βρίσκεται στο νοτιότερο σημείο του νησιού και αποτελεί «οριακό σημείο» με μεγαλειώδη θέα, που ξυπνάει πρωτόγνωρα συναισθήματα, ειδικά αν το επισκεφθεί κανείς το δειλινό ή νωρίς το πρωί. Στο σημείο αυτό κατά την αρχαιότητα υπήρχε το ιερό του Απόλλωνα (το οποίο κατά τη μυθολογία ίδρυσε ο Λεύκος, σύντροφος του Οδυσσέα) και ονομαζόταν Λευκάς πέτρα ή Λευκάς άκρα. Από αυτό προήλθε και το όνομα του νησιού, η Λευκάδα. Ονομάζεται και Κάβος της Κυράς. Από εκεί, σύμφωνα με την παράδοση, αυτοκτόνησε η Σαπφώ (αρχαία λυρική ποιήτρια από τη Λέσβο) λόγω της ερωτικής απογοήτευσης που είχε από τον Φάωνα.
Το ταξίδι στη Λευκάδα φθάνει στο τέλος του. Ο δρόμος της επιστροφής συνοδεύεται με ένα γλυκόπικρο συναίσθημα για τις συγκινήσεις που μας πρόσφερε και αυτό που αφήνουμε πίσω μας. Το συναίσθημα αυτό προσπαθούμε να το ξεγελάσουμε ακούγοντας στο dvd του αυτοκινήτου το τραγούδι του καλού μας φίλου από τη Λευκάδα, δημοσιογράφου και ποιητή, Ηλία Γεωργάκη, «Φτερά του Πήγασου, πουλιά της νιότης, στον ουρανό της πάμε μαζί, θαλασσοφέγγαρο η ομορφιά της, στην αγκαλιά της έλα κι εσύ, …Λευκάδα όνειρο που δεν τελειώνει, στην αγκαλιά της έλα κι εσύ»…
«Καθαρόαιμο» Jeep
Εξωτερικά το νέο Jeep Renegade σίγουρα μαγνητίζει τα βλέμματα με τη μοναδική του σχεδίαση αλλά και τους έντονους χρωματισμούς στους οποίους διατίθεται.
Στο εμπρόσθιο τμήμα δεσπόζει η εμβληματική μάσκα με τις επτά γρίλιες ενώ τα στρογγυλά φωτιστικά σώματα προσδίδουν μια επιθετική όψη στο αυτοκίνητο.
Στο πίσω μέρος στο χαρακτηριστικό «Χ» στα φανάρια παραπέμπουν στο θρυλικό Willys.
Στο εσωτερικό οι επιβάτες θα εντυπωσιαστούν από την υψηλή δόση τεχνολογίας που διαθέτει το αυτοκίνητο με έμφαση στον πίνακα των οργάνων, όπου η τεχνολογία συναντά τα αναλογικά όργανα τα οποία στα γραφικά τους διαθέτουν και «πινελιές» από λάσπες!
Η εργονομία κυμαίνεται σε πολύ υψηλά επίπεδα όπως επίσης και τα υλικά κατασκευής που έχουν χρησιμοποιηθεί σε αρκετά σημεία της καμπίνας, υπάρχουν διάσπαρτα χαρακτηριστικά που συναντά κανείς μόνο στα Jeep.
Ενδεικτικά αναφέρουμε τη χειρολαβή στο ταμπλό που βρίσκεται στην πλευρά του συνοδηγού, το όμορφα σχεδιασμένο τιμόνι, τα περιγράμματα των αεραγωγών αλλά και το μπουτόν, με αναγραφή όλων των επί μέρους δυνατοτήτων που αφορούν τη μορφολογία του εδάφους.
Τα καθίσματα είναι κάπως επίπεδα, σφιχτά και με κοντό έδρανο, αλλά αποδεικνύονται ξεκούραστα σε μέτριες τουλάχιστον χιλιομετρικές αποστάσεις.
Όσον αφορά τον εξοπλισμό το Renegade, διαθέτει όλες τις ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές ευκολίες ακόμη και στη βασική του έκδοση.
120 ίπποι από πετρελαιοκινητήρα!
Η συνεργασία με τη Fiat έδωσε τη δυνατότητα στην Jeep να προσφέρει το Renegade με μια ευρεία γκάμα κινητήρων και συστημάτων μετάδοσης.
Εμείς είχαμε στη διάθεσή μας το πετρελαιοκίνητο Renegade 1,6 MJet, το οποίο αποδίδει 120 ίππους και 32 χλγρ. ροπής και διακρίνεται για την οικονομία αλλά και τη «ζωντάνια» του.
Η μετάδοση μεταφέρεται στους εμπρόσθιους τροχούς μέσω ενός εξατάχυτου κιβωτίου, το οποίο διακρίνεται για την αίσθηση αλλά και την κλιμάκωσή του.
Μάλιστα τα αποθέματα ροπής του κινητήρα αλλά και της κλιμάκωσης του κιβωτίου είναι εμφανή σε όλη την κλίμακα στροφών και ενδεικτικά θα αναφέρουμε πως ακόμη και με την 6η σχέση στο κιβώτιο και μόλις 1.500 σ.α.λ. το αυτοκίνητο θα επιταχύνει άμεσα στο κάλεσμα του οδηγού.
Από την άλλη μεριά, η κατανάλωση, όσο και αν το πιέσει το οδηγός του, δεν πρόκειται να ξεπεράσει τα 8,5 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα ενώ αν είναι συνετός τότε θα χρειαστεί μόλις 4,6 λίτρα πετρελαίου για κάθε 100 χιλιόμετρα!
Στα υπέρ του Renegade συγκαταλέγονται και τα χαμηλά ετήσια τέλη κυκλοφορίας, τα οποία ανέρχονται σε μόλις 108 ευρώ ενώ εξίσου χαμηλά είναι και τα ετήσια ασφάλιστρα εξαιτίας του χαμηλού κυβισμού του κινητήρα.
Εντός και εκτός δρόμου
Μπορεί το Renegade της δοκιμής μας να μη διέθετε τετρακίνηση, ωστόσο αποδείχθηκε ότι μπορεί να κινηθεί σε δρόμους ή μονοπάτια στα οποία αρκετά τετρακίνητα μοντέλα θα είχαν «κολλήσει».
Ο λόγος εστιάζεται στο κορυφαίο σύστημα μετάδοσης το οποίο σε συνδυασμό με το ESP αλλά και την απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος μπορούν να σας μεταφέρουν ακόμη και σε δύσβατα μονοπάτια.
Στο εθνικό οδικό δίκτυο το Renegade παραμένει απόλυτα ευθύβολο και σταθερό ακόμη και υπό έντονους πλευρικούς ανέμους ενώ εκείνο που θα εκτιμηθεί ιδιαίτερα από τους επιβάτες είναι η κορυφαία ηχομόνωση που δεν αφήνει τους εξωτερικούς θορύβους να εισέλθουν στην καμπίνα επιβατών.
Στο επαρχιακό οδικό δίκτυο με συνεχείς στροφές τα αποθέματα ροπής του κινητήρα επιτρέπουν τις «αναβάσεις» με μεγάλη σχέση στο κιβώτιο ενώ οι κλίσεις του αμαξώματος κινούνται σε φυσιολογικά επίπεδα.
Προσιτή τιμή
Η Jeep μέχρι πρότινος ήταν συνυφασμένη με τετρακίνητα αυτοκίνητα που διέθεταν ισχυρούς κινητήρες και μοναδική σχεδίαση.
Η έλευση του Renegade άλλαξε τα δεδομένα καθώς η εταιρεία εισάγει τη δική της πρόταση στη δημοφιλή κατηγορία των αυτοκινήτων που διαθέτουν τα χαρακτηριστικά των off-road οχημάτων αλλά με έμφαση στην οικονομία καθώς το νέο μοντέλο διατίθεται με πετρελαιοκινητήρα και κίνηση στους εμπρόσθιους τροχούς!
Παράλληλα η ελληνική εισαγωγική εταιρεία κάνει ακόμη πιο δελεαστική την απόκτηση του Renegade με ένα «ειδικό» πακέτο που περιλαμβάνει 5 χρόνια άτοκη χρηματοδότηση, 5 χρόνια δωρεάν service, 5 χρόνια οδική βοήθεια και δώρο το μπόνους της απόσυρσης!
Όσον αφορά την τιμή απόκτησης του Renegade ξεκινά από 19.370 ευρώ για τη βενζινοκίνητη έκδοση ενώ οι πετρελαιοκίνητες ξεκινούν από τις 23.470 ευρώ.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]