Στα αρνητικά επίπεδα προηγούμενων χρήσεων, λόγω ύφεσης, δείχνει να επιστρέφει ο κλάδος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Αναλυτικά, έπειτα από δύο θετικές οικονομικές χρήσεις, το 2014 και το 2015, ο κλάδος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών δείχνει να περνάει σε αρνητικό πρόσημο, όπως προδιαθέτουν τα στοιχεία για το 11μηνο του 2016, επιστρέφοντας στο 2013, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις της GFK.
Ειδικότερα, στο συγκεκριμένο διάστημα η αγορά κατέγραψε μείωση τζίρου κατά 1,09% και αντίστοιχη μείωση στις πωλήσεις τεμαχίων.
Στο αντίστοιχο 11μηνο 2015 ο τζίρος είχε διαμορφωθεί στο +7,5% και οι πωλήσεις τεμαχίων στο +3,2%.
Όπως εκτιμούν οι αναλυτές η αρνητική τάση δεν φαίνεται να αντιστρέφεται στον τελευταίο μήνα του έτους, με αποτέλεσμα να εκτιμούν πως συνολικά το 2016 ο τζίρος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών θα εμφανίσει αρνητικό πρόσημο κυμαινόμενο μεταξύ -1% έως -2% και σε αντίστοιχο ποσοστό αναμένεται να κυμανθεί η πτώση στις πωλήσεις των τεμαχίων.
Να σημειωθεί πως συγκριτικά με το 2015 ο τζίρος είχε αυξηθεί κατά 7,1% και οι πωλήσεις τεμαχίων κατά 3,2%.
Είναι χαρακτηριστικό αυτό που λέγεται από τους ειδικούς του χώρου πως η ελληνική αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών παγιώνεται πλέον στο 1,9 δισ. ευρώ τζίρο και στα 14 εκατομμύρια τεμάχια.
Αριθμοί που αντικατοπτρίζουν την αποδυναμωμένη αγοραστική δύναμη του Έλληνα καταναλωτή και την προσπάθειά του να ανταποκριθεί στην κάλυψη των αναγκών του.
Σχολιάζοντας στη «Ν» τα τεκταινόμενα κατά την οικονομική χρήση που ολοκληρώθηκε, οι αναλυτές υποστηρίζουν πως οι λευκές και μαύρες συσκευές είχαν υποστεί πολύ μεγάλη πίεση κατά τις προηγούμενες οικονομικές χρήσεις εν μέσω ύφεσης και δείχνουν τάση ανάκαμψης η οποία εκτιμάται ότι θα διατηρηθεί και το 2017.
Μεγάλο ερώτημα είναι πώς θα αντιδράσει η κάθετη αγορά των προϊόντων πληροφορικής που καταγράφει αρνητική πορεία και παρασύρει το σύνολο σχεδόν του κλάδου.
Εάν το ΙΤ συγκρατήσει τις απώλειές του τότε η αγορά μπορεί να ανακάμψει και να περάσει εκ νέου σε θετικό πρόσημο το 2017. Διαφορετικά η εικόνα θα είναι άσχημη.
Στην κάθετη αγορά των κλιματιστικών εκτιμάται ότι δύσκολα θα επαναληφθεί το 2017 η πολύ μεγάλη αύξηση που σημείωσαν οι πωλήσεις των συγκεκριμένων προϊόντων το 2016. Αναφορικά με την Black Friday οι αναλυτές τονίζουν πως ναι μεν βοήθησε τις επιχειρήσεις τον Νοέμβριο, αλλά έφερε πωλήσεις πιο μπροστά, που τις στερήθηκε ο Δεκέμβριος.
Ωστόσο, η άνοδος που σημείωσαν εκείνη την ημέρα ορισμένες κατηγορίες προϊόντων ήταν κάτι παραπάνω από αξιόλογες.
Ειδικά οι μαύρες συσκευές και το ΙΤ σημείωσαν άνοδο πωλήσεων κατά 20%.
Εκτιμάται ότι το Black Friday θα επαναληφθεί το 2017 αλλά πιο οργανωμένα από τις επιχειρήσεις και πιο αποτελεσματικά για τις σχέσεις τους με τους πελάτες τους. Αυτό αφορά τη διάθεση των προϊόντων, τη διαμόρφωση των τιμών, τη βελτίωση της οn line εξυπηρέτησης των πελατών, την καλύτερη διαχείριση των αποθεμάτων.
Αναφορικά με τις επιδόσεις των επιμέρους κατηγοριών στο 11μηνο του 2016 σε σύγκριση με το 2015, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία της GFK, ο κλάδος του ΙΤ σημείωσε πτώση τζίρου κατά 19,6% και πτώση τεμαχίων κατά 6%.
Στο αντίστοιχο 11μηνο του 2015 σε σύγκριση με το 2014 ο τζίρος ήταν αυξημένος κατά 3,2% και τα τεμάχια κατά 1,9%.
Στις τηλεπικοινωνίες ο τζίρος αυξήθηκε κατά 2,9% και ο αριθμός πωλήσεων τεμαχίων παρέμεινε σταθερός. Το 2015 τα ποσοστά ήταν +24,3% ο τζίρος και +6,4% τα τεμάχια.
Στις μαύρες συσκευές (τηλεοράσεις κ.λπ.) στο 11μηνο 2016 ο τζίρος διαμορφώθηκε στο +1,4% και τα τεμάχια στο +1%, έναντι +11,6% ο τζίρος και +13,5% τα τεμάχια το 2015.
Στις λευκές συσκευές στο 11μηνο 2016 ο τζίρος διαμορφώθηκε στο +4,7% και τα τεμάχια στο +4,8%, έναντι +8% ο τζίρος και +7,7% τα τεμάχια το 2015.
Στις μικροσυσκευές ο τζίρος βρέθηκε στο +3,7% και τα τεμάχια στο -2,7%, έναντι +4,1% και 4,9% το 2015.
Τα κλιματιστικά σημείωσαν επίδοση στον τζίρο +18,1% και στα τεμάχια +21,9%, έναντι +10,9% και +8,9% το 2015.
Τα φωτογραφικά είδη στο 11μηνο 2016 βρέθηκαν στο -8,3% σε τζίρο και -22,7% σε τεμάχια, έναντι -12,8% σε τζίρο και -29,1% σε τεμάχια το 2015.