Στο «παρά 1’», κυριολεκτικά, της εκπνοής -σήμερα- της προθεσμίας για την εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας 2014/94/ΕΕ σε σχέση με τα ηλεκτροκίνητα οχήματα, το εθνικό σχέδιο δράσης για την ηλεκτροκίνηση και την εν γένει ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, LNG, CNG και υδρογόνου και την απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης πρατηρίων παροχής καυσίμων και ενέργειας, το υπ. Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσε στη Βουλή το σχετικό νομοσχέδιο.
Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη οδηγία, τα κράτη-μέλη ήταν υποχρεωμένα να κοινοποιήσουν τα εθνικά πλαίσια πολιτικής τους στην Επιτροπή έως τις 18 Νοεμβρίου. Πολλές χώρες, βεβαίως, είχαν από καιρό προχωρήσει στην τυπική και ουσιαστική εφαρμογή της οδηγίας, με εξαίρεση την Ελλάδα που είχε μείνει πολύ πίσω… Καμία είδηση μέχρι τώρα δεν είχε δει το φως της δημοσιότητας επί του προκειμένου και εκφράζονταν φόβοι πως η χώρα μας θα έμπαινε, για άλλη μια φορά, στον φαύλο κύκλο της επιβολής προστίμων, λόγω μη συμμόρφωσης μετά την καταληκτική ημερομηνία. Τα χειρότερα αποφεύγονται και έτσι αναμένεται να ενσωματωθεί άμεσα στην ελληνική νομοθεσία η εν λόγω οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 22ας Οκτωβρίου 2014.
Βάσει των πλαισίων εθνικής πολιτικής που προβλέπει η οδηγία, η Κομισιόν δημοσιεύει και ενημερώνει τακτικά τα στοιχεία σχετικά με τους εθνικούς στόχους και τους σκοπούς που υποβάλλει κάθε κράτος – μέλος, μεταξύ άλλων, όσον αφορά τον αριθμό των δημοσίως προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης. Τα δε κράτη – μέλη λαμβάνουν επίσης μέτρα στα εθνικά πλαίσια της πολιτικής τους, προκειμένου να ενθαρρύνουν και να διευκολύνουν την προώθηση σημείων επαναφόρτισης τα οποία δεν είναι δημοσίως προσβάσιμα.
Περιβαλλοντική προστασία
Ειδικότερα, ως σκοπός των προτεινόμενων διατάξεων ορίζεται: η ενσωμάτωση της προαναφερόμενης οδηγίας προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η εξάρτηση από το πετρέλαιο και εν γένει από τα υγρά συμβατικά καύσιμα και να περιοριστούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις στον τομέα των μεταφορών, ο καθορισμός ελάχιστων προδιαγραφών για τη δημιουργία υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, περιλαμβανομένων των σημείων επαναφόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων και των σημείων ανεφοδιασμού φυσικού αερίου (LNG και CNG) και υδρογόνου, ο καθορισμός των τεχνικών προδιαγραφών για την επαναφόρτιση, τα σημεία ανεφοδιασμού, καθώς και τον τρόπο πληροφόρησης των χρηστών. Πιο αναλυτικά, το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει τις εξής πρόνοιες:
* Θεσπίζεται εθνικό πλαίσιο πολιτικής για την ανάπτυξη της αγοράς υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στον τομέα των μεταφορών και για την υλοποίηση των σχετικών υποδομών, το οποίο πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον τα ακόλουθα στοιχεία: αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης και της μελλοντικής ανάπτυξης της αγοράς, μέτρα για την επίτευξη εθνικών σκοπών και στόχων, οι οποίοι καθορίζονται με συνεκτίμηση της εθνικής, περιφερειακής και ευρωπαϊκής ζήτησης, αλλά και των αναγκών των διαφόρων μέσων μεταφοράς, μέτρα για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στις υπηρεσίες δημόσιων μεταφορών και καθορισμός των αστικών / προαστιακών, άλλων πυκνοκατοικημένων περιοχών και δικτύων που εξοπλίζονται με προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης /ανεφοδιασμού με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG), αξιολόγηση για την εγκατάσταση σημείων ανεφοδιασμού με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) σε λιμένες και ηλεκτρικού ρεύματος σε αερολιμένες. Επίσης, εξειδικεύονται τα μέτρα για τον εφοδιασμό με ηλεκτρική ενέργεια, υδρογόνο και φυσικό αέριο στις μεταφορές και τίθενται τα αντίστοιχα χρονοδιαγράμματα ύπαρξης ικανού αριθμού σημείων επαναφόρτισης / ανεφοδιασμού και υλοποίησης των επιμέρους δεσμεύσεων (τέλος του έτους 2020 ή του 2025 ή του 2030, κατά περίπτωση).
Ψηφιακό μητρώο
Δημιουργείται στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Ψηφιακό μητρώο των λειτουργούντων «Πρατήριων Παροχής Καυσίμων και Ενέργειας», των λειτουργούντων πρατηρίων υγρών και αερίων καυσίμων, των στεγασμένων σταθμών αυτοκινήτων με αντλίες καυσίμων εντός λιμενικής ζώνης, καθώς και των παντός είδους πρατηρίων παροχής καυσίμων δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης, με το οριζόμενο περιεχόμενο. Το εν λόγω μητρώο διασυνδέεται με μητρώα των λοιπών εμπλεκόμενων υπηρεσιών, ενώ με υπουργική απόφαση καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία, ανάπτυξη, λειτουργία και συντήρηση αυτού και λοιπά συναφή θέματα.
Τέλος, ρυθμίζονται λοιπά θέματα σχετικά με τα πρατήρια παροχής καυσίμων και ενέργειας και συγκεκριμένα:
* Επαναπροσδιορίζονται οι προδιαγραφές των βαλβίδων εξαερισμού πίεσης-υποπίεσης των υπόγειων δεξαμενών υγρών καυσίμων.
* Επιτρέπεται η εγκατάσταση μικτού διανομέα υγραερίου και υγρών καυσίμων σε μικτά πρατήρια λιανικής διάθεσης υγρών καυσίμων και υγραερίου σε οχήματα, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες προδιαγραφές.
* Παράλληλα, καταργείται η υποχρέωση για τα μικτά πρατήρια της τήρησης απόστασης 10 μ. τουλάχιστον μεταξύ των συσκευών διανομής υγραερίου και των αντλιών βενζίνης πετρελαίου.
* Επιτρέπεται επ’ αόριστον και μετά τη 10η Δεκεμβρίου 2017 η συνέχιση της λειτουργίας των υφιστάμενων πρατηρίων υγρών καυσίμων ή των σταθμών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης εξοπλισμένων με αντλίες υγρών καυσίμων που λειτουργούν στα ισόγεια κτηρίων με ορόφους, στους οποίους στεγάζονται οι οριζόμενες χρήσεις, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις.
Επιπρόσθετα:
* Επιτρέπεται η αδειοδότηση νέων πρατηρίων υγρών καυσίμων ή νέων σταθμών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης εξοπλισμένων με αντλίες υγρών καυσίμων, σε ισόγεια κτηρίων με ορόφους, στους οποίους στεγάζονται οι οριζόμενες χρήσεις κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
* Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη σφράγιση εγκαταστάσεων πρατηρίων «Παροχής Καυσίμων και Ενέργειας», πλην πρατηρίων υγρών καυσίμων και μεταξύ άλλων:
* Παρέχεται η εξουσιοδότηση για τον καθορισμό, με υπουργικές αποφάσεις, της διαδικασίας, των λοιπών προϋποθέσεων, καθώς και κάθε άλλης τεχνικής λεπτομέρειας, για τη σφράγιση των εγκαταστάσεων: i) των αμιγώς ή μικτών πρατηρίων υγραερίου (LPG) και ii) των πρατηρίων πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) και μικτών πρατηρίων υγρών καυσίμων, υγραερίου και πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) ή υγραερίου (LPG) και πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) ή υγρών καυσίμων και πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG).
* Παρέχεται η δυνατότητα μείωσης της εσωτερικής απόστασης ασφαλείας πρατηρίων αμιγώς υγραερίου ή / και μικτών πρατηρίων υγρών καυσίμων και υγραερίου, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις.
Πιο γρήγορα οι άδειες
Απλοποιείται η διαδικασία αδειοδότησης των εντός και εκτός σχεδίου πόλεως ή κατοικημένων περιοχών πρατηρίων υγρών καυσίμων, καθώς και των πρατηρίων αμιγώς υγραερίου και μικτών πρατηρίων. Συγκεκριμένα, επανακαθορίζεται η διαδικασία χορήγησης άδειας ίδρυσης και λειτουργίας πρατηρίου υγρών καυσίμων και πρατηρίου υγραερίου ή μικτού πρατηρίου, καθώς και η διαδικασία αλλαγής δικαιούχου άδειας λειτουργίας των ανωτέρω πρατηρίων. Μετατρέπεται από 1έτους διάρκειας σε αορίστου χρόνου η διάρκεια της άδειας λειτουργίας πρατηρίου υγραερίου ή μικτού πρατηρίου και καταργούνται οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας σχετικά με την ανανέωση της εν λόγω άδειας.
Σε πρατήρια και η φόρτιση
Προσδιορίζεται, επίσης, το πλαίσιο βάσει του οποίου οι διαχειριστές δημοσίως προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης (Φορείς Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης Η/Ο) αγοράζουν ηλεκτρική ενέργεια. Οι διαχειριστές παρέχουν τις υπηρεσίες επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων βάσει συμβολαίου με τους πελάτες ή με επί τούτω (ad hoc) χρεώσεις, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Με ΚΥΑ καθορίζονται, στο μεταξύ, τα επιμέρους θέματα του εθνικού πλαισίου για την ανάπτυξη αγοράς εναλλακτικών καυσίμων, τα δε συναρμόδια υπουργεία οφείλουν να αποστέλλουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκθεση σχετικά με την εφαρμογή του, η οποία περιλαμβάνει πληροφορίες για: τα θεσπιζόμενα νομικά μέτρα (νομοθετικά, διοικητικά), τα χορηγούμενα άμεσα κίνητρα, τα φορολογικά κίνητρα, καθώς και τα μη οικονομικά κίνητρα για την προώθηση μεταφορικών μέσων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα και τη δημιουργία υποδομών, τα στοιχεία του ετήσιου δημόσιου προϋπολογισμού για την ανάπτυξη των σχετικών υποδομών, την ενίσχυση των εργοστασίων κατασκευής τεχνολογιών εναλλακτικών καυσίμων κ.λπ.
Προσαρμόζονται οι διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας στις νέες ρυθμίσεις για την ανάπτυξη αγοράς εναλλακτικών καυσίμων και παρέχονται οι αναγκαίες εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση των επιμέρους ζητημάτων (όροι, προϋποθέσεις και διαδικασία εκπαίδευσης για την επέκταση του αντικειμένου της άδειας άσκησης επαγγέλματος των τεχνιτών καυσίμων και τεχνιτών αυτοκινήτων, όροι και προϋποθέσεις επέκτασης του αντικειμένου εργασιών συνεργείων κ.λπ.).