Θετικό είναι το πρώτο αποτύπωμα της Σκλαβενίτης στη χονδρική, μέσω της The Mart, καθώς όχι μόνο διατηρήθηκε η δυναμική του τζίρου που εμφάνιζε το δίκτυο υπό το σήμα της Μakro Cash & Carry, αλλά επιτεύχθηκε η επιστροφή σε κερδοφόρα τροχιά της δραστηριότητας.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ισολογισμού για την πρώτη χρήση της The Mart, το 2015 ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 313,9 εκατ. ευρώ, τα προ φόρων αποτελέσματα σε 3,5 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη σε 2,3 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Makro Cash&Carry (που αφορούν τη χρήση 1/10/2013 έως 30/9/2014) τα έσοδα που παρουσίαζε η αλυσίδα κυμαίνονταν σε 319 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά αποτελέσματα ήταν ζημίες της τάξεως του 1,7 εκατ. ευρώ.
Ενδεχομένως τα μεγέθη να μη θεωρούνται απόλυτα συγκρίσιμα σε λογιστικό επίπεδο, ωστόσο η τάση εξέλιξης είναι ξεκάθαρη: δηλαδή ότι το οργανωμένο δίκτυο χονδρικής της Σκλαβενίτης στο ντεμπούτο του διατήρησε σχεδόν αλώβητη την εικόνα των εσόδων που εμφάνιζε η Makro – η οποία αποτελεί έναν παίχτη με εμπειρία στο κανάλι της χονδρικής, το οποίο θα πρέπει να σημειωθεί ότι έχει σημαντικές διαφοροποιήσεις στο μοντέλο λειτουργίας του έναντι της λιανικής.
Επίσης, όπως αναφέρουν αναλυτές της αγοράς, η βελτίωση της εικόνας των καθαρών αποτελεσμάτων και δη η επιστροφή στην κερδοφορία αποτελεί απόρροια και του συγκριτικού πλεονεκτήματος που διαθέτει η Σκλαβενίτης έναντι της Marko, που δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι προσέρχεται στις διαπραγματεύσεις κατέχοντας έναν τζίρο της τάξης του 1,7 δισ. και όχι 319 εκατ. ευρώ. Το γεγονός αυτό προσδίδει εκ των πραγμάτων στη Σκλαβενίτης μεγαλύτερη ευελιξία σε επίπεδο εξασφάλισης εκπτώσεων στις πωλήσεις και λοιπών παροχών.
Σαφώς στην κατεύθυνση της βελτίωσης των μεγεθών σημαντική θα πρέπει να θεωρείται και η συμβολή του γενικότερου εξορθολογισμού του επιχειρησιακού σχεδιασμού που υλοποιεί η διοίκηση της Σκλαβενίτης από τη στιγμή που εξαγόρασε τo δίκτυο της Makro.
Πλέον, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το «στοίχημα» της Σκλαβενίτης είναι να καταφέρει όχι μόνο να διατηρήσει, αλλά να εμφανίσει ακόμα πιο βελτιωμένες επιδόσεις.
Ωστόσο, το εγχείρημα δεν είναι τόσο απλό δεδομένου ότι η εγχώρια αγορά της οργανωμένης χονδρικής είναι μια «σταθερή» αγορά, τη μερίδα του λέοντος της οποίας διατηρεί η METRO, της Οικογένειας Παντελιάδη, η οποία διαθέτει πολυετή εμπειρία, έχοντας κατακτήσει μερίδιο που εκτιμάται ότι κυμαίνεται στο 45%, ενώ στον κλάδο δραστηριοποιείται και η ΑΒ Βασιλόπουλος μέσω της ΕΝΑ Food Cash & Carry, με επίσης ισχυρή παρουσία, καθώς και οι Μασούτης και Πέντε (Γαλαξίας).
Στο μεταξύ, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, το 2016 μάλλον δεν ήταν μια καλή χρονιά για τις αλυσίδες Cash&Carry, ενώ ούτε ο «εορταστικός» Δεκέμβρης απέφερε σημαντικές αποδόσεις.
Συνεπώς, μολονότι από τη μία πλευρά το οργανωμένο χονδρεμπόριο εμφανίζεται να «κλέβει» μερίδια από το παραδοσιακό, η παρατεταμένη ύφεση έχει περιορίσει σημαντικά την «πίτα» στον κλάδο, ελέω της συρρίκνωσης των μικρομεσαίων κυρίως επιχειρήσεων- πελατών του κλάδου. Ως εκ τούτου δεν αποκλείεται η αγορά το 2016 να έκλεισε κάτω του επιπέδου του 1,1 δισ. ευρώ όπου κινείται τα τελευταία χρόνια.
Όσον αφορά τις προβλέψεις για τη φετινή χρονιά, είναι ιδιαίτερα συγκρατημένες και όπως υπογραμμίζουν οι αναλυτές της αγοράς, το deal της Σκλαβενίτης με τη Μαρινόπουλος δύναται να επηρεάσει και την οργανωμένη χονδρική. Όπως εξηγούν, στον βαθμό που επιτευχθεί η εξαγορά του δικτύου της Μαρινόπουλος δεν αποκλείεται η Σκλαβενίτης να επιλέξει να ενισχύσει περαιτέρω τη δραστηριότητα της χονδρικής μετατρέποντας σε The Mart ορισμένα από τα σημεία της Μαρινόπουλος που θα εντάξει στο δίκτυό της. Σε αυτό το πλαίσιο τη φετινή χρονιά δύναται η Τhe Mart να επεκταθεί και να ενισχύσει περαιτέρω τη θέση της στην αγορά.