Στο top 10 των χωρών με τη μεγαλύτερη ετήσια ποσοστιαία αύξηση στο ηλεκτρονικό εμπόριο το 2015 περιλαμβάνεται η Ελλάδα. Για το σύνολο του 2016 εκτιμάται ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα θα αυξηθεί σε απόλυτα νούμερα φτάνοντας τα 4,2 δισ. ευρώ, με χαμηλότερο όμως ρυθμό αύξησης που υπολογίζεται στο 10,5%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ecommerce Europe, που δημοσιεύει σήμερα η «Ν», το ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας αυξήθηκε κατά 18,8%, όγδοη καλύτερη επίδοση στη σειρά κατάταξης, γεγονός που αποδεικνύει πως τόσο οι Έλληνες καταναλωτές όσο και οι ελληνικές επιχειρήσεις αναζητούν διέξοδο στις αγορές του εξωτερικού με στόχο την εξεύρεση των καλύτερων και φθηνότερων προϊόντων, καθώς και νέων πελατών.
Ωστόσο, για το 2016 οι εκτιμήσεις για την Ελλάδα δείχνουν χαμηλότερο ρυθμό αύξησης, που φτάνει στο 10,5%. Την υπόλοιπη δεκάδα απαρτίζουν οι Ουκρανία με αύξηση 35%, Τουρκία με 34,9%, Βέλγιο με 34,2%, Ρουμανία με 24,2%, Τσεχία με 23,3%, Ουγγαρία με 20,4%, Βουλγαρία με 18,1%, Ιρλανδία με 18% και Δανία με 17,9%.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, το εντυπωσιακό σε αυτήν την κατάταξη είναι πως βρίσκονται χώρες που μέχρι πρότινος αποτελούσαν τους ουραγούς στις τεχνολογικές εξελίξεις, ενώ τώρα δείχνουν να παίρνουν τα ηνία στο ψηφιακό εμπορικό κανάλι, που συνεπάγεται ψηφιακά εγγράμματους χρήστες σε σύγκριση με τις προηγούμενες γενιές. Οι ειδικοί επιμένουν ότι το διαδίκτυο και η κινητή τηλεφωνία έχουν αλλάξει το εμπόριο για πάντα. Ωστόσο, κάποιοι τονίζουν πως το ψηφιακό κανάλι γίνεται πιο αποτελεσματικό όταν συνυπάρχει με το φυσικό κατάστημα.
Όπως δείχνουν τα στοιχεία του Ecommerce Europe, στην Ελλάδα το 2015 οι χρήστες του Ίντερνετ ανέρχονται στο 68% του πληθυσμού και οι online καταναλωτές στο 32%. Το μερίδιο του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας στο σύνολο της αγοράς εμπορίου ανήλθε στο 5,8%.
Αναφορικά με την αξία του e-commerce τα μεγέθη σε απόλυτα νούμερα δείχνουν βελτίωση από χρονιά σε χρονιά και συγκεκριμένα το 2012 ανήλθε στα 2,1 δισ. ευρώ (+42,3%), το 2013 στα 2,7 δισ. ευρώ (+24,9%), το 2014 στα 3,2 δισ. ευρώ (+20,4%), το 2015 στα 3,8 δισ. ευρώ (+18,8%) και εκτιμάται ότι το 2016 θα ανέλθει στα 4,2 δισ. ευρώ (+10,5%). Οι Έλληνες καταναλωτές γεμίζουν το ψηφιακό καλάθι με είδη ρουχισμού, περιποίησης, τεχνολογίας, τηλεπικοινωνιών, τροφίμων, παιχνίδια, ηλεκτρονικά, είδη σπορ και ευζωίας, έπιπλα, καθώς επίσης και υπηρεσίες μεταφορών (εισιτήρια), ασφάλειες, κρατήσεις ξενοδοχείων.
Για την Ευρώπη το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί τεράστια επιχειρηματική ευκαιρία, σύμφωνα με τους ειδικούς υπολογίζεται πως θα ξεπεράσει το 1 τρισ. ευρώ το 2020, παρά τα προβλήματα που συναντώνται στη διασυνοριακή παράδοση δεμάτων, καθώς και στο υψηλό κόστος αποστολής δεμάτων σε κάποιες χώρες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σχεδόν ένας στους πέντε πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θεωρεί τις χαμηλότερες τιμές μεταφορικών ως την κυριότερη βελτίωση που θα μπορούσε να ενθαρρύνει την αύξηση των διασυνοριακών διαδικτυακών αγορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ομοίως, οι ηλεκτρονικοί έμποροι, σε ένα ποσοστό άνω του ενός τρίτου του συνόλου, θεωρούν ότι το υψηλότερο κόστος της διασυνοριακής παράδοσης σε σχέση με την εγχώρια παράδοση θέτει εμπόδια στην πώληση εμπορευμάτων στο εξωτερικό μέσω Διαδικτύου. Αναλυτικά, στο σύνολο της Ευρώπης, το ηλεκτρονικό εμπόριο αντιπροσωπεύει το 2,59% του ευρωπαϊκού ακαθάριστου προϊόντος και αναμένεται να διπλασιαστεί το 2020.
Οι θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν στην Ευρώπη στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού εμπορίου υπολογίζονται σε περισσότερες από 2,5 εκατ., στις 750.000 ανέρχονται τα ενεργά B2C websites και ο εκτιμώμενος αριθμός των δεμάτων που στάλθηκαν μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών υπολογίζεται στα 4,2 δισεκατομμύρια τεμάχια. Η αξία του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη το 2015 ανήλθε στα 455 δισ. ευρώ (+13,3%), έναντι 402 δισ. ευρώ (13,6%) το 2014. Για το σύνολο του 2016 εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 510 δισ. ευρώ (+12%). Από το σύνολο του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ε.Ε. το 52% αντιστοιχεί σε αγαθά και το 48% σε υπηρεσίες.
Υπολογίζεται πως ο Ευρωπαίος οnline καταναλωτής το 2015 δαπάνησε κατά μέσο όρο 1.540 ευρώ (κατά κεφαλήν δαπάνη). Η αξία του ηλεκτρονικού εμπορίου το 2015 στη Δυτική Ευρώπη ανήλθε στα 252,9 δισ. ευρώ (+12,9%), στην Κεντρική Ευρώπη στα 89,5 δισ. ευρώ (+14,2%), στη Νότια στα 50,9 δισ. ευρώ (+17,1%), στη Βόρεια Ευρώπη στα 37,6 δισ. ευρώ (+10,9%) και στην Ανατολική Ευρώπη στα 24,5 δισ. ευρώ (+9,1%).
ΠΗΓΗ:ΛΕΤΤΑ ΚΑΛΑΜΑΡΑ (naftemporiki.gr)