«Νεόπτωχος και family centric» είναι ο Έλληνας καταναλωτής, με την τιμή να αποτελεί το κυρίαρχο κριτήριο επιλογής των προϊόντων για το βασικό καλάθι του νοικοκυριού στον έβδομο χρόνο της ύφεσης.
Το παραπάνω «προφίλ» προκύπτει από τα πορίσματα της ετήσιας έρευνας με θέμα: «Αξιολόγηση του Λιανεμπορίου Τροφίμων από τους Έλληνες Καταναλωτές» που παρουσίασε χθες ο καθηγητής Γιώργος Δουκίδης και επιστημονικός σύμβουλος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) κατά την ετήσια γενική συνέλευση των μελών του σωματείου «Ελληνική Επιτροπή ECR- Efficien Consumer Response».
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας με δείγμα 2.000 ατόμων από όλη την Ελλάδα, το 35% των ερωτηθέντων κατατάσσεται στην ομάδα των νεόπτωχων shoppers, κύριο χαρακτηριστικό των οποίων είναι οι λίγες επισκέψεις στα καταστήματα, η χαμηλή δαπάνη και το κυνήγι προσφορών. Ακολουθεί σε ποσοστό 27% ο multichannel/active shopper που πραγματοποιεί πολλές επισκέψεις σε καταστήματα, αλλά αγοράζει και από το διαδίκτυο, κινείται με πλαστικό χρήμα, δαπανά περισσότερα χρήματα, αλλά κι αυτός λαμβάνει υπ’ όψιν τις προσφορές, ενώ το 20% κατατάσσεται στους αδιάφορους και το 18% στους «πιστούς» loyalty lovers.
Πάντως, το βασικότερο κριτήριο επιλογής τροφίμων όλων παραμένει αυτό της τιμής. Μάλιστα, το ποσοστό των καταναλωτών που επιλέγουν με βάση την τιμή βαίνει αυξανόμενο, καθώς για το 2016 το 41% των ερωτηθέντων απάντησε ότι «τα χρήματα που δίνω» είναι το βασικό κριτήριό του, όταν το 2015 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 39% και 35% το 2014.
Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι το 35% των ερωτηθέντων εμφανίζεται να καταναλώνει βάσει της ποιότητας των προϊόντων, ποσοστό που αυξήθηκε σημαντικά έναντι του 29% το 2015, παρά το γεγονός ότι οι συνθήκες στην εγχώρια οικονομία παρέμειναν δυσμενή.
Το γεγονός αυτό αποδίδεται από τους αναλυτές κατά σημαντικό μέρος στις έντονες προσφορές που προωθούν τα επώνυμα προϊόντα. Εξάλλου, οι προσφορές αποτελούν λόγο για το 81% των ερωτηθέντων να επισκεφτούν ένα σούπερ μάρκετ, ωστόσο η πλειονότητα των ερωτηθέντων, ήτοι το 96%, πηγαίνει στις αλυσίδες για να καλύψει εβδομαδιαίες ανάγκες της.
Σε μια δεύτερη ανάγνωση, πάντως, τα δύο κυρίαρχα κριτήρια υποδεικνύουν ότι ο καταναλωτής σήμερα επιθυμεί να αγοράζει φθηνότερα και καλύτερης ποιότητας προϊόντα και αυτό είναι ένα «μήνυμα» που πρέπει να λάβει σοβαρά υπ’ όψιν της η αγορά τόσο της λιανικής όσο και η βιομηχανία.
Και αυτό γιατί με τον τρόπο αυτό η βιομηχανία θα καταφέρει να βρει μια θέση στη «λίστα» της νοικοκυράς, η οποία πλέον αποτελεί σημαντικό εργαλείο για την επιλογή των προϊόντων που θα μπουν στο καλάθι.
Όσον αφορά τα σούπερ μάρκετ, οι προσφορές και οι εκπτώσεις είναι ο κύριος λόγος για να επιλέξουν την αλυσίδα που θα επισκεφτούν για περίπου το 60% των ερωτηθέντων, ενώ το 70% δηλώνει ότι «γενικά κυνηγά τις προσφορές», ενώ το 76% των καταναλωτών δήλωσε ότι το 2016 αγόρασε περισσότερες προσφορές σε σχέση με το 2015.
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι μολονότι η τηλεόραση και τα φυλλάδια αποτελούν τις βασικές πηγές πληροφόρησης για τις προσφορές των αλυσίδων, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και εν γένει το Internet αποτελεί τον τρίτο πυλώνα πληροφόρησης των καταναλωτών συγκεντρώνοντας ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό, 76%. Εξάλλου, οι αγορές μέσω του διαδικτύου βαίνουν αυξανόμενες αγγίζοντας πέρυσι το 20% έναντι 16% το 2015.