Αυξημένος εμφανίζεται στη χώρα μας ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών διαχείρισης πλοίων, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Nαυτιλίας, ενώ το νηολόγιο εξακολουθεί να χάνει πλοία σε αντίθεση με τον ελληνόκτητο στόλο που συνεχίζει να κινείται ανοδικά, διευρύνοντας τα μερίδιά του. Την ίδια στιγμή το ναυτιλιακό συνάλλαγμα παραμένει σε καθοδική ρότα, αν και κάτι φαίνεται να αλλάζει για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με τους αντίστοιχους δύο μήνες πέρυσι, έτος επιβολής των capital controls.
Ο ελληνόκτητος στόλος, όχι μόνο διατηρεί την πρωτιά του, αλλά κατάφερε μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες για τον κλάδο να διευρύνει περαιτέρω το μερίδιό του ως τμήμα του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Σημείο προβληματισμού εξακολουθεί να αποτελεί η ελκυστικότητα του νηολογίου.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Ν» από το υπουργείο Ναυτιλίας, ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών του άρθρου 27/75 (διαχειρίστριες εταιρείες πλοίων) αυξήθηκε από 1.346 στην αρχή του έτους σε 1.361 στα τέλη Οκτωβρίου, παρά το γεγονός ότι τον τελευταίο χρόνο και η ελληνική ναυτιλία πλήττεται από την κρίση που επηρεάζει την παγκόσμια ναυτιλία, ενώ εξακολουθούν να ισχύουν και τα capital controls. Η αύξηση του αριθμού των εταιρειών, όπως εκτιμούν στο υπουργείο Ναυτιλίας, σημαίνει ότι έχει επέλθει μία ηρεμία στον κλάδο μετά την «καταιγίδα» των capital controls.
Σε ό,τι αφορά το ναυτιλιακό συνάλλαγμα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος που αφορούν μέχρι και τον Αύγουστο 2016, παρατηρείται μία αντιστροφή της τάσης που είχε καταγραφεί μετά τους κεφαλαιακούς ελέγχους που τέθηκαν σε εφαρμογή στα τέλη Ιουνίου 2015.
Έτσι τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2016 παρατηρείται άνοδος του ναυτιλιακού συναλλάγματος σε σύγκριση με τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2015, μετά και τη λήψη μέτρων που βοήθησαν τις ναυτιλιακές εταιρείες να ξεπεράσουν τον σκόπελο των capital controls. Συνολικά βέβαια στο οκτάμηνο του 2016 οι εισπράξεις από τη ναυτιλία κινούνται σε χαμηλότερα επίπεδα από το αντίστοιχο διάστημα του 2015, λόγω και της χειροτέρευσης της κατάστασης στις ναυλαγορές, όμως οι δύο τελευταίοι μήνες εμφανίζουν βελτίωση.
Ειδικότερα, τον Ιούλιο του 2016 οι εισπράξεις από τη ναυτιλία ανέρχονται σε 683 εκατ. ευρώ έναντι 470,7 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο του 2015, ενώ τον Αύγουστο του 2016 ανήλθαν στα 690,7 εκατ. ευρώ έναντι 570,7 εκατ. ευρώ τον ίδιο μήνα του 2015. Τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2014 οι εισπράξεις από τη ναυτιλία ήταν 1.172,1 εκατ. ευρώ και 1.069,8 εκατ. ευρώ αντιστοίχως.
Εντυπωσιακή, δεδομένων των συνθηκών κρίσης που επικρατούν στον κλάδο της ναυτιλίας, είναι η πορεία του ελληνόκτητου στόλου. Σύμφωνα με τα ετήσια στοιχεία της Unctad (Review of Maritime Transport), στις αρχές του 2016 ο ελληνόκτητος στόλος αριθμούσε 4.136 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 293.087 dwt και είχε μερίδιο 16,36% του παγκόσμιου στόλου με όρους dwt. Τον Ιανουάριο του 2015 ο ελληνόκτητος στόλος περιελάμβανε 4.017 πλοία μεταφορικής ικανότητας 279.429 dwt και αποτελούσε το 16,11% του παγκόσμιου στόλου. Μέσα σε έναν χρόνο ο υπό ελληνική πλοιοκτησία στόλος αύξησε το μερίδιό του στον κλάδο, ενώ οι άλλες τρεις μεγάλες ναυτιλιακές δυνάμεις που ακολουθούν (Ιαπωνία, Κίνα και Γερμανία) έχασαν μερίδιο στη σχετική κατάταξη. Οι Έλληνες εφοπλιστές αξιοποίησαν με τον καλύτερο τρόπο την αρνητική συγκυρία, ενδυναμώνοντας την παρουσία τους στον κλάδο.
Την ίδια πάντως εξεταζόμενη περίοδο μειώθηκε ελαφρώς ο αριθμός των υπό ελληνική σημαία πλοίων (πλοία 1.000 gt και άνω). Από 796 πλοία, 70.425 dwt το 2015, ο αριθμός τους μειώθηκε σε 728 πλοία, 64.704 dwt τον Ιανουάριο του 2016.