Μεγάλη άνοδο σημείωναν χθες στη χρηματιστηριακή αγορά της Νέας Υόρκης ορισμένες μετοχές ναυτιλιακών εταιρειών, στον απόηχο, όπως εκτιμούν οι αναλυτές, της εκλογής του νέου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, αλλά και της πρόσφατης ανόδου της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου.
Η άνοδος σε μετοχές εταιρειών κυρίως με πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και μικρής κυρίως κεφαλαιοποίησης είχε ξεκινήσει τις προηγούμενες ημέρες, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της μετοχής της Dryships, η οποία μέσα σε λίγες ημέρες σημείωσε απόδοση 1.500%. Χθες, όμως, οι χρηματιστηριακές αρχές του Nasdaq παρενέβησαν και σταμάτησαν τη διαπραγμάτευση της μετοχής, ζητώντας, όπως ανέφεραν, περισσότερες πληροφορίες από τη διοίκησή της.
Κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης περισσότερες από 15 μετοχές ναυτιλιακών εταιρειών κατέγραφαν κέρδη πάνω από 10%. Ξεχώριζαν με τις αποδόσεις τους οι μετοχές των εταιρειών Diana Containerships και Globus Maritime. H μετοχή της πρώτης σημείωσε κάποια στιγμή απόδοση της τάξης του 326%, ενώ αργότερα διαπραγματευόταν με άνοδο 160% στην περιοχή των 16 δολαρίων. Επίσης, η μετοχή της Globus διαπραγματευόταν στα 13,80 δολάρια με άνοδο 179,35%.
Άλλες μετοχές που σημείωναν άνοδο ήταν αυτές της Genco Shipping & Trading, η μετοχή της οποία εκτινάχθηκε κατά 25,6%, στα 13 δολάρια, μετά και την ανακοίνωση της εταιρείας ότι ολοκλήρωσε μία συμφωνία χρηματοδότησης ύψους 525 εκατ. δολαρίων. Επίσης, η μετοχή της Danaos σημείωνε άνοδο 23,9%, στα 4,15 δολάρια. Παράλληλα, εταιρείες που είδαν τις μετοχές τους να κινούνται ανοδικά σε επίπεδα άνω του 10% ήταν οι Navios Maritime Partners και Navios Maritime Holdings, η Eagle Bulk Shipping, η Pangaea Logistics Solutions, η Safe Bulkers, η Seanergy Maritime, η Euroseas, η Global Ship Lease, η Top Ships και η Paragon Shipping.
Ο αναλυτής της Wells Fargo Securities, Michael Webber, δήλωσε χθες ότι η άνοδος των μετοχών των ναυτιλιακών εταιρειών δεν μπορεί να διαρκέσει και η τάση θα αντιστραφεί. Σύμφωνα με τον ίδιο, μπορεί να σημειώνεται μία άνοδος του δείκτη της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου και να υπάρχει η εκτίμηση ότι η εκλογή του Τραμπ θα βοηθήσει τη ζήτηση για χάλυβα και σιδηρομετάλλευμα, όμως τα στοιχεία αυτά δεν δικαιολογούν μια τέτοια απότομη αύξηση των τιμών των μετοχών. Σημείωσε, επίσης, ότι αυτό που οι επενδυτές αποκαλούν «Trump Rotation» προκαλεί το ενδιαφέρον για μετοχές υψηλού ρίσκου. Η νίκη του Τραμπ οδηγεί σε μία στροφή σε στοιχεία ενεργητικού υψηλότερου ρίσκου, σημείωσε ο Webber.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Frode Morkedal, αναλυτή της Clarksons Platou Securities, το ράλι στις τιμές των ναυτιλιακών μετοχών θα μπορούσε να συνεχιστεί σε βραχυπρόθεσμη βάση αν η αντίληψη για ανάκαμψη της αγοράς ξηρού φορτίου αποκτά ευρύτερη αποδοχή μεταξύ των επενδυτών.
Επισημαίνεται ότι το τελευταίο διάστημα παρατηρείται ένα ράλι και στους ναύλους των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, με αποτέλεσμα ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς να βρεθεί πάνω από τις 1.000 μονάδες έπειτα από έναν χρόνο. Χθες έκλεισε στις 1.145 μονάδες. Πίσω από την άνοδο αυτή βρίσκεται η αυξημένη ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα από την κίνα.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι σύμφωνα με την ετήσια ανάλυση της UNCTAD συνολικά για τη ναυτιλία, το μέλλον του κλάδου διαγράφεται αβέβαιο και ευμετάβλητο. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά για τα διά θαλάσσης μεταφερόμενα φορτία, παρά το γεγονός ότι το 2015 έφτασαν σε ιστορικό ρεκόρ, ξεπερνώντας τα 10 δισ. τόνους από 9,8 δισ. τόνους το 2014, η αύξηση αυτή είναι της τάξης του 2,1% και ουσιαστικά είναι η χαμηλότερη που έχει καταγραφεί από το 2009.
Η UNCTAD επισημαίνει, λοιπόν, ότι µε το παγκόσμιο εμπόριο να αυξάνεται µε τον χαμηλότερο ρυθμό από το ξέσπασμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης, το άμεσο μέλλον για τη ναυτιλία είναι αβέβαιο και ευάλωτο σε πτωτικά ρίσκα. Παράλληλα, όπως αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος «G. Moundreas», ένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ναυτιλία είναι η αύξηση της μεταφορικής ικανότητας των πλοίων, κοινώς ότι τα πλοία μεγαλώνουν σε μέγεθος, σε µία περίοδο που τα φορτία μειώνονται.