
Ο εξαγωγικός προσανατολισμός είναι η υπ’ αριθμόν ένα προτεραιότητα για την επιχείρηση, τονίζει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός της κ. Σταύρος Κωνσταντινίδης. Τα προϊόντα της εταιρείας εξάγονται σε 45 χώρες, σε πέντε ηπείρους, ενώ το 40% του συνολικού κύκλου εργασιών της εταιρείας αφορά τις εξαγωγές.
Συνέντευξη στη Νεκταρία Καρακώστα
Χρησιμοποιώντας αποκλειστικά ελληνικό σιτάρι και ενέργεια από… ρύζι για την παραγωγή των προϊόντων της, εκμηδενίζοντας την εξάρτησή της από εισαγόμενα καύσιμα, η Εurimac, η εταιρεία που… τετραγώνισε το μακαρόνι, αποτελεί πρότυπο επιχείρησης για τα ελληνικά δεδομένα.Στηρίζει με ζήλο την ελληνική οικονομία, την ίδια ώρα που βρίσκεται με το βλέμμα διαρκώς στραμμένο στη διεθνή αγορά. Και οι αριθμοί το αποδεικνύουν. Τα προϊόντα της εξάγονται σε 45 χώρες, σε πέντε ηπείρους, ενώ το 40% του συνολικού κύκλου εργασιών της εταιρείας αφορά τις εξαγωγές.
H εταιρεία σας είναι γνωστή για το γεγονός ότι… τετραγώνισε το μακαρόνι! Πώς γεννήθηκε αυτή η ιδέα;
Η ιδέα του τετράγωνου σπαγγέτι και της τετράγωνης πένας (brand «Tetragono») γεννήθηκε πριν από 26 και πλέον χρόνια. Μάλιστα τον Ιανουάριο του 1992 (29-01-1992) προβήκαμε στην κατοχύρωση του σήματος «ΜΑΚΒΕΛ Τετράγωνο Σπαγγέτι». Η ιδέα όμως δεν υλοποιήθηκε τότε, γιατί η εταιρεία προσανατολίστηκε αρχικά στην παραγωγή ζυμαρικών ιδιωτικής ετικέτας (Private Label) και μόνο τα τελευταία χρόνια άρχισε να παράγει ζυμαρικά τετράγωνης διατομής. Ωστόσο η εταιρεία Eurimac ήταν ήδη γνωστή ως ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ελληνικών ζυμαρικών και ως η παραγωγός εταιρεία της ιστορικής μάρκας ζυμαρικών ΜΑΚΒΕΛ, που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1939 και στο εξωτερικό το 1960.
Σε τι πλεονεκτούν τα τετράγωνα μακαρόνια;
Τα ζυμαρικά τετράγωνης διατομής (σπαγγέτι και πένες) έχουν την ιδιότητα να «κρατούν» καλύτερα στο βράσιμο και να δένουν καλύτερα με τη σάλτσα, με αποτέλεσμα μια πιο πλούσια γεύση. Ο λόγος είναι ότι η σάλτσα «κάθεται» πάνω στα ζυμαρικά και δεν γλιστράει στον πάτο του πιάτου.
Παράγετε 100% ελληνικά μακαρόνια. Μιλήστε μας για την προσήλωση της εταιρείας σας σε αυτή την αρχή.
Βασική μας αρχή είναι η παραγωγή και η συσκευασία ζυμαρικών από 100% ελληνικές πρώτες και βοηθητικές ύλες. Η βασική μας πρώτη ύλη, το σκληρό σιτάρι, αγοράζεται αποκλειστικά από παραγωγούς της Μακεδονίας και της Θεσσαλίας. Ποτέ ως σήμερα δεν έχουμε εισαγάγει πρώτες ύλες από το εξωτερικό ούτε σκοπεύουμε να το κάνουμε στο μέλλον.
Πώς διαμορφώθηκαν τα μεγέθη της εταιρείας σας το 2017;
Η εταιρεία μας βρίσκεται σε συνεχή ανοδική πορεία σε όγκους προϊόντος σε μια κατηγορία που είναι σταθερή. Ο εκάστοτε κύκλος εργασιών έχει μικρές αυξομειώσεις γιατί εξαρτάται κυρίως από το κόστος του σκληρού σίτου, που καθορίζει στο μεγαλύτερο ποσοστό τα επίπεδα κόστους – τιμών.
Σε πόσες και ποιες χώρες εξάγετε τα προϊόντα σας;
Το ποσοστό των εξαγωγών μας αντιστοιχεί στο 40% του συνολικού κύκλου εργασιών μας. Εξάγουμε τα προϊόντα μας σε πάνω από 45 χώρες και στις πέντε ηπείρους: ΗΠΑ, Ιαπωνία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Γερμανία, Σουηδία, βαλκανικές χώρες κ.ά.
Πόσο σημαντικό θεωρείτε τον εξαγωγικό προσανατολισμό των ελληνικών επιχειρήσεων;
Για εμάς ο εξαγωγικός προσανατολισμός θεωρείται η υπ’ αριθμόν ένα προτεραιότητα. Για τον λόγο αυτόν συμμετέχουμε ανελλιπώς από το 1975 μέχρι σήμερα στις κυριότερες διεθνείς εκθέσεις τροφίμων, όπως η Anuga (Γερμανία), η Foodex στην Ιαπωνία, η γαλλοελβετική έκθεση Sial, η PLMA στην Ολλανδία, η Fancy Food στις ΗΠΑ, αλλά και στις ελληνικές ΔΕΤΡΟΠ, Foodexpo και HORECA. Το 2013 μάλιστα βραβευθήκαμε για την εξωστρέφειά μας από τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος με το βραβείο «Ελληνική Αξία». Και 33 χρόνια νωρίτερα όμως είχαμε βραβευθεί, ως «Μάκβελ», για τις εξαγωγικές επιδόσεις μας, με το βραβείο «Ερμής» από τον τότε Έλληνα πρωθυπουργό.
Μια άλλη σημαντική καινοτομία της εταιρείας σας είναι η παραγωγή ενέργειας από… ρύζι! Μιλήστε μας για αυτή.
Η παραγωγική διαδικασία των ζυμαρικών απαιτεί μεγάλες ποσότητες θερμικής ενέργειας. Παλαιότερα η θερμική αυτή ενέργεια παραγόταν από λέβητες καύσης μαζούτ ή φυσικού αερίου. Με τη νέα καινοτομία μας η θερμική ενέργεια παράγεται από λέβητα που καίει ως καύσιμη ύλη ορυζοφλοιό, παραγωγής της συγγενούς εταιρείας Euricom Hellas A.E. Με την καύση ορυζοφλοιού, πέραν του όποιου οικονομικού για εμάς αποτελέσματος, βοηθάμε και την ελληνική οικονομία, αντικαθιστώντας εισαγόμενο μαζούτ και φυσικό αέριο με εγχώρια πρώτη ύλη και εισάγοντας ταυτόχρονα πολύτιμο συνάλλαγμα με την εξαγωγή της τέφρας που παράγεται από την καύση του ορυζοφλοιού στη Γαλλία, τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Επιπλέον με την καύση βιομάζας έχουμε καταστήσει μηδενικό το ενεργειακό μας αποτύπωμα. Για να γίνω σαφέστερος, το πλεονέκτημα αυτής της μονάδας είναι ότι συμβάλλει αποφασιστικά στην αποφυγή του φαινομένου του θερμοκηπίου, γιατί το ισοζύγιο του διοξειδίου του άνθρακα παραμένει μηδενικό, επειδή έχει ήδη απορροφηθεί από τα φυτά κατά τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης.
Ποιο είναι το όραμά σας και τι περιλαμβάνουν τα επενδυτικά σας σχέδια;
Η εταιρεία θα συνεχίσει να επενδύει σε νέες τεχνολογίες, με σκοπό την αύξηση της παραγωγής του εργοστασίου και τη μείωση του παραγωγικού κόστους, ώστε να διατηρηθεί στις πρώτες θέσεις μεγέθους – ποιότητας – κόστους και εξυπηρέτησης, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε διεθνές επίπεδο.