Συνέντευξη στον Σπύρο Κτενά
Η αναζωπύρωση της πανδημίας επανέφερε στο προσκήνιο το θέμα των αντοχών του Εθνικού Συστήματος Υγείας και γενικά των δομών υγείας στη χώρα. Το θέμα αυτό αποτέλεσε το αντικείμενο της συνομιλίας μας με τον κ. Απόστολο Καραμπίνη. Ένα πρόσωπο σημαντικό, που ηγείται της KARABINIS MEDICAL, η οποία για πάνω από 50 χρόνια υπηρετεί τον χώρο της υγείας. Η ενδιαφέρουσα συνομιλία με τον κ. Καραμπίνη και η επιτυχής πορεία του αποτελεί ένα ισχυρό παράδειγμα υγιούς επιχειρηματικής δραστηριότητας και απρόσκοπτης υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων μέσα στην κρίση.
Πώς πιστεύετε ότι θα μπορέσει το σύστημα υγείας να αντέξει και να δούμε ξανά μια ομαλή διαχείριση; Ποιες βλέπετε ότι είναι οι επιπτώσεις αυτή τη στιγμή στον ευρύτερο τομέα υγείας;
Αρχικά να πω ότι το εύχομαι το σύστημα υγείας να επιδείξει τις αντοχές της προηγούμενης περιόδου. Θεωρώ ότι μέχρι τώρα δείξαμε ως χώρα ότι μπορούμε να αντεπεξέλθουμε και μάλιστα πολύ καλύτερα από άλλες χώρες. Προσωπικά είμαι πάρα πολύ ευχαριστημένος με την αντιμετώπιση της πανδημίας και τις αντοχές σαν οικοσύστημα υγείας. Φυσικά δεν είμαι ο αρμόδιος, αλλά το υπουργείο Υγείας συντονίζει όλο το θέμα κεντρικά καταβάλλοντας πολύ μεγάλες προσπάθειες, από όσο γνωρίζω. Εννοείται ότι εμείς ως εταιρεία συντασσόμαστε σε όλη αυτή την προσπάθεια που γίνεται στο χώρο της υγείας και προσπαθούμε να υπηρετήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τόσο το υγειονομικό προσωπικό της χώρας, γιατρούς, φαρμακοποιούς, νοσηλευτές, όσο και τον τελικό καταναλωτή.
Έχετε ένα ευρύτερο δίκτυο που απλώνεται και στον χώρο των φαρμακείων και στα νοσοκομεία και στους απλούς καταναλωτές, οπότε έχετε και μια συνολική εικόνα.
Πολύ σωστά το σημειώνετε. Εμείς πάντα από την πλευρά μας, στο πλαίσιο που μπορούμε να εξυπηρετήσουμε, φροντίζουμε για την απρόσκοπτη προμήθεια των προϊόντων αναλώσιμων, υγειονομικού υλικού, διαγνωστικών συσκευών και συμπληρωμάτων διατροφής, που είναι και η ενασχόληση μας, όπως επίσης και των σημαντικών υπηρεσιών υγείας που έχουμε αναπτύξει οι οποίες υποστηρίζουν τόσο τα προϊόντα μας όσο και τον τελικό καταναλωτή. Φυσικά πάντα μέσα από το επίσημο υγειονομικό δίκτυο.
Βιώσατε με πολύ έντονο τρόπο την πρώτη φάση της διαχείρισης της πανδημίας, εκεί βγήκαν πολλά συμπεράσματα. Δραστηριοποιείστε σε δύο βασικούς τομείς, αναλώσιμα και διαγνωστικά προϊόντα. Νοιώθετε λοιπόν να υπήρξαν προβλήματα στην πρώτη φάση διαχείρισης της πανδημίας σε αυτούς τους δύο τομείς; Αναφέρομαι στο σύνολο της αγοράς. Θεωρείτε ότι υπήρξαν σοβαρά προβλήματα και ελλείψεις ή γενικά το διαχειριστήκαμε σε ικανοποιητικό βαθμό;
Κύριε Κτενά, εγώ από τη φύση μου είμαι θετικός άνθρωπος και προσπαθώ να εντοπίζω τα θετικά. Είναι κοινά αποδεκτό ότι έγινε μια πολύ καλή διαχείριση σε πάρα πολλά σημεία. Αυτό το δηλώνω πρώτα ως πολίτης και κατόπιν ως επιχειρηματίας στον χώρο της υγείας. Παρ’ όλα αυτά εννοείται ότι υπήρξαν προβλήματα και ήταν αναμενόμενο. Εμείς ως εταιρεία υγείας προσπαθήσαμε με κάθε δυνατό τρόπο να κρατήσουμε όρθια την παραγωγή, η οποία ήταν πολύ δύσκολο να κρατηθεί ζωντανή στο lockdown, καθώς παράλληλα προσπαθούσαμε να διατηρήσουμε και τη διανομή σε ένα πολύ καλό επίπεδο, τόσο των εισαγόμενων προϊόντων μας όσο και των προϊόντων που παράγονται στη χώρα μας, διότι το πρόβλημα το εντοπίζαμε σε όλη την αλυσίδα διανομής. Μέσα από τεράστια υπέρβαση από τον Φεβρουάριο μέχρι και τον Μάιο καταφέραμε με μικρές περιόδους ελλείψεων να προσφέρουμε τα προϊόντα μας και να τα παράξουμε αλλά και να τα διανείμουμε.
Ας έρθουμε λίγο στα δικά σας. Ποια ήταν η πορεία της επιχείρησής σας την περίοδο της μακροχρόνιας κρίσης 2008 με 2019;
Η αλήθεια είναι ότι οι αντιξοότητες ήταν μεγάλες την τελευταία δεκαετία, δεν ήταν δηλαδή μόνο μέσα στην περίοδο της πανδημίας COVID-19. Κόντρα στο ρεύμα και προσπαθώντας σκληρά, εγώ και η ομάδα μου, με πολύ μεγάλη αγάπη γι’ αυτό που κάνουμε, επενδύοντας στην καινοτομία και σε όλες τις υπόλοιπες δομές που απαιτούντο ώστε να αναπτυχθούμε, συνεχίσαμε την απρόσκοπτη ανάπτυξη, καταφέραμε και διπλασιαστήκαμε από το 2008 έως το 2019 και ακόμη και το 2020, μέσα στην πανδημία συνεχίζουμε την ανάπτυξή μας.
Όσον αφορά τον κύκλο εργασιών εννοείτε;
Αυτή είναι η αλήθεια, διπλασιάστηκε ο κύκλος εργασιών. Φυσικά αυτό έγινε με τεράστια επένδυση και πολύ σκληρή δουλειά από την εταιρεία μας.
Αυτή την πορεία θα κατορθώσετε να τη διατηρήσετε και κατά το τρέχον έτος, το 2020;
Οι εκτιμήσεις μας είναι ότι και το 2020 θα συνεχίσουμε απρόσκοπτα την ανάπτυξη μας. Συμβάλλει βέβαια σε αυτό το ότι δραστηριοποιούμαστε στον χώρο της υγείας. Ναι μεν υπήρχαν τα προβλήματα της παραγωγής και της διανομής, παρ’ όλα ταύτα τα προϊόντα υγείας δεν σταμάτησαν να έχουν ζήτηση, όπως και τα τρόφιμα. Είμαστε δύο κλάδοι που δεν επηρεαστήκαμε το ίδιο με άλλους κλάδους που δυστυχώς επλήγησαν. Επίσης, έχουμε ήδη σχεδιάσει ένα πολύ πετυχημένο 2021 καθώς, όπως κάνουμε ανέκαθεν, σχεδιάζουμε και την επόμενη πενταετία με σοβαρά επενδυτικά βήματα.
Πού ακριβώς κατευθύνονται οι επενδύσεις της επιχείρησης σας; Πού θα εστιάσετε φέτος;
Η εταιρεία μας, όπως προείπατε, ασχολείται με το αναλώσιμο υγειονομικό, τις διαγνωστικές συσκευές και τα συμπληρώματα διατροφής. Η αλήθεια είναι ότι θα δείτε από πλευράς μας αναπτυξιακές κινήσεις και στις τρεις αυτές κατηγορίες. Εμπλουτίζεται η γκάμα του αναλώσιμου υγειονομικού τα επόμενα έτη, προσφέροντας πολύ περισσότερες λύσεις στο καταναλωτικό κοινό. Οι διαγνωστικές μας συσκευές το ίδιο, οπότε και εκεί θα γίνει μια σημαντική επένδυση καθώς και στα συμπληρώματα διατροφής. Επίσης, σύμφωνα με το όραμα και τη φιλοσοφία μας, θέλοντας να συμβάλλουμε στην αναβάθμιση ποιότητα ζωής, δεσμευόμαστε να επενδύσουμε στην καινοτομία ώστε να δώσουμε νέες, χρηστικές λύσεις στους ανθρώπους που θέλουν να χρησιμοποιήσουν ένα προϊόν υγείας. Έχουμε δημιουργήσει ένα Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης το οποίο αναπτύσσει καινοτόμα προϊόντα κάτω από παγκόσμιες πατέντες, όπως και υπηρεσίες υγείας, με κατοχυρωμένα πνευματικά δικαιώματα. Εκεί δίνουμε τεράστια έμφαση γιατί, όπως καταλαβαίνετε, μια εταιρεία που έχει καινοτομία εδραιώνει τη θέση της και υπηρετεί καλύτερα. Μην ξεχνάμε ότι, προτού σκεφτούμε την εδραίωση και την ανάπτυξη μιας εταιρείας, πρέπει πρώτα να σκεφτούμε το προϊόν και πόσο θελκτικό είναι για τον τελικό αποδέκτη, είτε είναι φυσικό προϊόν ή υπηρεσία. Εμείς πάντα στοχεύουμε στο να είναι ικανοποιημένος ο χρήστης του προϊόντος και της υπηρεσίας, να εισπράξει μια καινοτομία η οποία θα τον βοηθήσει στη ζωή του και στην αναβάθμιση της ποιότητάς της και φυσικά μέσα από αυτό θέλουμε να εδραιωθούμε περεταίρω και να αναπτυχθούμε πολύ καλύτερα. Ένα τρανταχτό παράδειγμα είναι το θερμόμετρο με αντιμικροβιακό χαλκό, το οποίο δεν δημιουργήθηκε σε συνθήκες COVID, το αναπτύξαμε το 2012. Επίσης, άξιες αναφορές είναι οι υπηρεσίας μας HD CORNER οι οποίες σε συνεργασία με το φαρμακείο προσφέρονται στους ανθρώπους με παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου ενισχύοντας την συμμόρφωση και οδηγώντας τους στη ρύθμιση.
Είναι πάρα πολύ αισιόδοξο αυτό το στοιχείο, ότι υπάρχει μια ελληνική εταιρεία η οποία κάτω από ένα συγκεκριμένο πλέγμα δραστηριότητας, έρευνας και ανάπτυξης, δημιουργεί νέα προϊόντα και αυτά τα εξάγει στο εξωτερικό.
Και μια νέα τεχνολογία την οποία μια πολυεθνική, όπως είναι η Microlife, ενδιαφέρθηκε να την αποκτήσει. Αρχικά το ψηφιακό θερμόμετρο με αντιμκροβιακό χαλκό που προανέφερα ξεκίνησε να διατίθεται στο εξωτερικό με τη δική μας επωνυμία. Κατ’ επέκταση, όταν μας έκανε την πρόταση η Microlife να ενοικιάσει ουσιαστικά την πατέντα και να κυκλοφορήσει θερμόμετρο με αντιμκροβιακό χαλκό με το δικό της brand, δεχτήκαμε διότι διαθέτει ένα παγκόσμιο δίκτυο και με αυτόν τον τρόπο μπήκαμε αμέσως σε 4.000 φαρμακεία στη Γερμανία, ως πιλότος στην Ευρώπη, μπήκαμε πρόσφατα στην Ελβετία και τώρα η Microlife ελέγχει τη διαδικασία του FDA για να μπούμε και στην Αμερική.
Μου δίνετε το ερέθισμα να σας ρωτήσω για τον εξαγωγικό προσανατολισμό της επιχείρησης σας. Συνολικά ποιος είναι; Να δούμε ποιο είναι το αποτύπωμά σας στο επίπεδο της εξωστρέφειας.
Κοιτάξτε, ήδη εξάγουμε σε αρκετές χώρες με την ίδια επιτυχία που δραστηριοποιούμαστε στην Ελλάδα. Πιο απλά, στις χώρες που εισερχόμαστε βλέπουμε μια πολύ μεγάλη αποδοχή τόσο από τα φαρμακεία όσο και από άλλους επαγγελματίες υγείας και άλλα κανάλια διανομής της υγείας. Έχουμε εισπράξει πολύ καλά αποτελέσματα μέχρι τώρα από τις εξαγωγές μας, γιατί περάσαμε ένα στάδιο αξιολόγησης, ξεκινήσαμε με δειλά βήματα. Τώρα είμαστε έτοιμοι να περάσουμε στην επόμενη και πιο βαριά επένδυση ανάπτυξης των εξαγωγών μας. Ο στόχος είναι τα προϊόντα της KARABINIS MEDICAL, να εξαχθούν σε όλον τον κόσμο.
Ποιες είναι μεγάλες αγορές στις οποίες κυρίως εστιάζετε;
Όπως σας είπα, ξεκινήσαμε πιλοτικά από κάποιες χώρες των Βαλκανίων και της Μέσης Ανατολής. Αρχικά, και θα το πω πολύ απλά, είναι ένας χώρος στον οποίο έχει πιο εύκολη πρόσβαση η Ελλάδα και κατά τη δική μου γνώμη ενδείκνυται για τα πρώτα εξαγωγικά βήματα μιας εταιρείας. Πάντα βέβαια υπάρχουν εξαιρέσεις. Εξαρτάται από τον κλάδο, την εξειδίκευση, την πρόσβαση που μπορεί κάποιος να έχει σε μια αγορά. Παρά ταύτα αν το δούμε σε γενική εικόνα μπορούμε να πούμε ότι τα Βαλκάνια και η Μέση Ανατολή είναι ένα καλό ξεκίνημα, είναι πιο κοντά μας. Το επόμενο βήμα είναι η Δυτική Ευρώπη. Η Αμερική, που προανέφερα, είναι πιο πολύ εξαγωγή τεχνολογίας μέσω της Microlife. Η Αμερική είναι πιο δύσκολο βήμα, το οποίο το έχουμε στα πλάνα μας και δουλεύουμε πολύ καιρό τώρα, αλλά στην Αμερική σκοπεύουμε να εξάγουμε περισσότερο τεχνογνωσία και υπηρεσίες υγείας παρά προϊόντα. Θέτουμε ρεαλιστικούς στόχους, ανάλογα με το τι προσπαθούμε και που προσπαθούμε να εξάγουμε.
Οι μέρες της πανδημίας έφεραν στην επικαιρότητα και ανέδειξαν την κοινωνική προσφορά των επιχειρήσεων. Δηλαδή ένα κομμάτι από την υπεραξία που δημιουργείται μέσα στην εταιρεία να επιστρέφει στην κοινωνία. Από τη δική σας πλευρά ποιες ήταν οι σημαντικές αποφάσεις που πήρατε σε αυτόν τον τομέα;
Κύριε Κτενά, συμφωνώ απόλυτα με τη γενική αρχή που διατυπώσατε ότι κομμάτι της προστιθέμενης αξίας που παράγετε σε μια εταιρεία πρέπει να επιστρέφει στην κοινωνία. Θεωρώ ότι αυτό ισχύει τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και σε εταιρικό. Γι’ αυτό είμαστε αναπόσπαστα κομμάτια ενός οικοσυστήματος όλοι μας, διαφορετικά δεν θα υπήρχαμε σε αυτή την κοινωνία. Είναι πάρα πολύ σημαντικό οι εταιρείες να συμβάλλουν πολύ σοβαρά με προγράμματα ΕΚΕ, ανάλογα φυσικά με τις δυνατότητες της κάθε εταιρείας, έτσι ώστε σαφώς να συνεχίσουν να είναι βιώσιμες και δυνατές και να στηρίζουν την οικονομία και παράλληλα να επιστρέφουν μέρος της αξίας στην κοινωνία. Εμείς ως εταιρεία το έχουμε ως βασικό γνώμονα, δεν το κάναμε μόνο μέσα στην πανδημία, αλλά το έχουμε υιοθετήσει πολλά χρόνια πριν. Είναι χαρά μας να προσφέρουμε. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας προσφέραμε προϊόντα τα οποία ήταν αναγκαία, σε μορφή δωρεάς, σε ευαίσθητες ομάδες, οργανισμούς, ιδρύματα και άλλα. Όλες αυτές οι κοινωνικές δράσεις μας πηγάζουν μέσα από το πρόγραμμα ΕΚΕ της εταιρείας μας «Σύμμαχος Ζωής». Είμαι πολύ υπερήφανος που η ομάδα μας, οι άνθρωποι της KARABINIS MEDICAL, συμμετέχουν επίσης και σε δράσεις που διοργανώνουμε για τον καθαρισμό παραλιών, γιατί και αυτό είναι μια κοινωνική δράση την οποία θεωρώ σημαντική. Δεν είναι μόνο οι προσφορές σε αγαθά που μπορούμε να κάνουμε. Γενικά θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό να επιστρέφουμε ενέργεια και προστιθέμενη αξία πίσω στην κοινωνία που ζούμε και δραστηριοποιούμαστε.
Κύριε Καραμπίνη, σας ευχαριστώ θερμά για αυτή τη συνομιλία! Ελπίζω να βρεθούμε και σε καλύτερες εποχές. Αυτή η πανδημία να λάβει ένα τέλος κάποια στιγμή, αν και φαίνεται ότι θα έχουμε ένα δύσκολο χειμώνα, έτσι ώστε να μπορέσουμε να βγάλουμε και κάποια πιο αισιόδοξα μηνύματα. Εσείς βέβαια, από ό,τι είδα, και μέσα στην πανδημία βρήκατε μονοπάτια και διεξόδους ανάπτυξης και προχωρήσατε θετικά.
Σίγουρα βρήκαμε διεξόδους ανάπτυξης, παρ’ όλα αυτά έχετε δίκιο. Θέλουμε γενικά ένα καλύτερο κλίμα για όλους, τα πράγματα να είναι πιο αβίαστα και χωρίς περιορισμούς. Σας ευχαριστώ κι εγώ θερμά.