25 εκατ. ευρώ νέες επενδύσεις από την Elvial
Συνέντευξη στον Κωνσταντίνο Παναγόπουλο
Ο ελληνικός κλάδος του αλουμινίου είναι ο σημαντικότερος βιομηχανικός κλάδος μη σιδηρούχων μετάλλων στη χώρα μας και αποτελείται από 6.000 μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, στις οποίες απασχολούνται άμεσα ή έμμεσα πάνω από 40.000 άτομα. Είναι πλήρως καθετοποιημένος, από την εξόρυξη του βωξίτη μέχρι την παραγωγή τελικών προϊόντων, και από τους πιο δυναμικούς «παραγωγικούς» κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Η σχεδόν κάθετη πτώση της ελληνικής οικονομίας επιτάχυνε την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου του αλουμινίου, οι οποίες στράφηκαν ακόμη πιο έντονα προς τις πλέον ανεπτυγμένες αγορές της Δυτικής Ευρώπης, διατηρώντας έτσι ένα κομμάτι ανταγωνιστικότητας για την ελληνική οικονομία. Ο τζίρος του κλάδου αλουμινίου ξεπερνά σήμερα τα 2 δισ. ευρώ και είναι ο δεύτερος κλάδος με το καλύτερο εμπορικό ισοζύγιο το 2015 (662 εκατ. ευρώ). Τις ενδιαφέρουσες εξελίξεις στον στρατηγικής σημασίας αυτόν κλάδο είχαμε την ευκαιρία να φωτίσουμε σε μια συνομιλία με τον κ. Δημήτριο Τζίκα, διευθύνοντα σύμβουλο της Elvial, ο οποίος μίλησε και για την πορεία της επιχείρησής του.
Κύριε Τζίκα, πώς εμφανίζονται οι εξαγωγικές επιδόσεις του κλάδου συνολικά; Ποιες είναι οι βασικές αγορές-στόχος στο εξωτερικό;
Ο κλάδος αλουμινίου αποτελεί τον ισχυρότερο άξονα εξαγωγών της χώρας με μερίδιο που ξεπερνά το 6,5% του συνόλου των εξαγωγών. Με βάση μάλιστα τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, το πρώτο εξάμηνο του 2015 ήταν ο δεύτερος πιο εξαγωγικός κλάδος της χώρας, με περίπου 733 εκατ. ευρώ τζίρο, κατά 21% μεγαλύτερο του αντίστοιχου εξαμήνου του προηγούμενου έτους.
Τα τελευταία χρόνια της κρίσης οι εξαγωγές ήταν ο μόνος δρόμος για να διευρύνουμε τη δραστηριότητά μας. Στην Elvial αυτό το πετύχαμε, διατηρώντας ταυτόχρονα και τα μερίδιά μας στην εγχώρια αγορά.
Η Elvial δίνει μεγάλη έμφαση και στην καινοτομία, έχοντας εισαγάγει στην παραγωγή της (Elvial I2) συστήματα αλουμινίου που εξοικονομούν ενέργεια 35% και τα οποία ανταποκρίνονται έτσι στις αυστηρές ενεργειακές προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η καινοτομία αυτή βρίσκει ήδη θετική απήχηση στους διεθνείς πελάτες της εταιρείας και αναμένεται να αποτελέσει εφεξής σημαντικό όπλο για τις αγορές-στόχο του 2016 και γενικότερα, που είναι η αγορά της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης. Για τον λόγο αυτόν μάλιστα τα τελευταία χρόνια δημιουργήθηκε στη Γερμανία με έδρα το Ντύσελντορφ η θυγατρική εμπορική εταιρεία Elvial Deutschland UG με την άμεση επίβλεψη της κυρίας Τάνιας Τζίκα, η οποία για τον λόγο αυτόν ζει πλέον οικογενειακώς μόνιμα στη Γερμανία.
Ποια είναι η πορεία της επιχείρησής σας το 2015 σε σχέση με το 2014; Τζίρος, κέρδη, επενδύσεις;
Η Elvial έκλεισε με πολύ θετικό τρόπο το 2015. Με όπλο την εσωτερική οργάνωσή της, τη μελέτη των αγορών και την εξωστρέφειά της πέτυχε την περυσινή χρήση αύξηση του τζίρου κατά 26% και υπερδιπλασιασμό των κερδών της. Συγκεκριμένα ο τζίρος έφθασε τα 46,3 εκατ. ευρώ έναντι 36,7 εκατ. το 2014, με τα προ φόρων κέρδη της να κυμαίνονται στα 4 εκατ. ευρώ έναντι 2 εκατ. στην προηγούμενη χρήση.
Μάλιστα, λόγω της ανοδικής πορείας των οικονομικών μεγεθών της, η εταιρεία ανεβάζει στα 25 εκατ. ευρώ το επενδυτικό της πρόγραμμα για την επόμενη πενταετία, από 20 εκατ. ευρώ που είχε προγραμματίσει αρχικά. Το επενδυτικό πρόγραμμά της αφορά τη δημιουργία δύο νέων γραμμών παραγωγής, νέων βαφείων, νέες κτιριακές εγκαταστάσεις, καθώς και την προμήθεια του πιο σύγχρονου μηχανολογικού εξοπλισμού. Ήδη το πρώτο μέρος του επενδυτικού προγράμματος, ύψους 13 εκατ. ευρώ, έχει αρχίσει να υλοποιείται και αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2017. Θα ακολουθήσουν επενδύσεις περίπου 12 εκατ. ευρώ ως το 2020.
Αξίζει να σημειωθεί ότι την τελευταία τριετία η Elvial, κόντρα στο πνεύμα την καιρών, πρόσθεσε 70 νέες θέσεις εργασίας στο ανθρώπινο δυναμικό της, το οποίο σήμερα ξεπερνάει τους 240 εργαζομένους.
Ποια είναι η πορεία της επιχείρησης στο εξωτερικό; Ποιες νέες αγορές ανοίξατε;
Το 2009, προϊούσης της μεγάλης οικονομικής κρίσης, η Elvial, έχοντας μια πετυχημένη πορεία και έναν βιομηχανικό χώρο διεθνούς αξίας, προχώρησε δυναμικά και σε άλλους τομείς, αποκτώντας στρατηγικούς συνεργάτες στην αγορά της Κεντρικής Ευρώπης, διεισδύοντας σε βιομηχανικά προφίλ πολύ υψηλών απαιτήσεων, για τους κλάδους της ναυπηγικής, της αυτοκινητοβιομηχανίας, της αρχιτεκτονικής και άλλων απαιτητικών εφαρμογών.
Από το 2013, για την καλύτερη υποστήριξη της αγοράς της Κεντρικής Ευρώπης, δημιούργησε τη θυγατρική εταιρεία Elvial Deutschland UG με έδρα τη Γερμανία. Η εταιρεία την τελευταία διετία κατάφερε να αυξήσει τη διείσδυσή της στις μεγάλες αγορές της Κεντρικής Ευρώπης και συγκεκριμένα σε Γερμανία, Γαλλία, αλλά και να πραγματοποιήσει άνοιγμα σε νέες, όπως Βέλγιο, Ολλανδία, Αυστρία και Ελβετία.
Η επιτυχία του εγχειρήματος ήταν εντυπωσιακή και καθιέρωσε την Elvial ως έναν ποιοτικό και ευέλικτο συνεργάτη στις αγορές αυτές.
Σήμερα πάνω από το 65% των πωλήσεων της Elvial «εξάγεται» σε 24 χώρες και ο στόχος είναι την επόμενη τριετία το ποσοστό αυτό να ξεπεράσει το 80%.
Η επιτυχία της εξωστρεφούς δραστηριότητας απολαμβάνει την αναγνώριση εντός και εκτός των συνόρων της χώρας, αφού κάθε χρόνο βραβεύεται για αυτήν. Εξάλλου στα εφετινά European Business Awards sponsored by RSM η Elvial βραβεύθηκε ως National Champions ανάμεσα σε 32.000 επιχειρήσεις από 33 ευρωπαϊκές χώρες συμβάλλοντας καθοριστικά στην ανάδειξη της χώρας μας στην έκτη θέση της τελικής κατάταξης.
Σε προϊοντικό επίπεδο ποια είναι η στρατηγική σας;
Η Elvial αναπτύσσει τη δραστηριότητά της η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον καταναλωτή. Ερευνά, παρακολουθεί και αξιολογεί συμπεριφορές, τάσεις, δράσεις και αντιδράσεις. Πάντα έχοντας ως επίκεντρο τον άνθρωπο με στόχο τη δημιουργία διαδραστικής σχέσης με τον καταναλωτή, με προσφορά αλήθειας, αξιών, ποιότητας υπηρεσιών και προϊόντων, με στόχο την ανάπτυξη ειλικρινούς σχέσης με τον καταναλωτή που λογίζεται ως άνθρωπος ο οποίος δεν αγοράζει προϊόντα, αλλά «ικανοποιεί ανάγκες».
Η ανάγκη της δημιουργίας με απαραίτητο στοιχείο την καινοτομία και το χαμηλό κόστος είναι η αρχή λειτουργίας και έμπνευσης στην Elvial. Είμαστε υπέρ της διαφορετικότητας που οδηγεί στην καινοτομία, για την ικανοποίηση των σημαντικών και επίκαιρων απαιτήσεων του καταναλωτή. Η αντίληψη μας είναι να προτείνουμε ασφαλείς και ολοκληρωμένες λύσεις και όχι απλά συστήματα αλουμινίου. Απαραίτητη προϋπόθεση στη δημιουργία οποιασδήποτε μελέτης μας είναι το παραγόμενο υλικό να είναι προσιτό οικονομικά και να μην επιβαρύνει το τελικό προϊόν. Αυτό μας οδήγησε στη δημιουργία της καινοτομίας για την ασφάλεια παρουσιάζοντας τα συστήματα Elvial Multilock. Ουσιαστικά απαντήσαμε στην έρευνα από την οποία προέκυπτε η ανάγκη και η ανησυχία των καταναλωτών.
Συνεχίζοντας και διαπιστώνοντας τις μελλοντικές απαιτήσεις της παγκόσμιας αγοράς για τον περιορισμό της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης από την αλόγιστη κατανάλωση ενέργειας, σχεδιάσαμε και διαθέτουμε ήδη στις αγορές την παγκόσμια καινοτομία των συστημάτων Elvial Ι2, με την εργοστασιακή εγγύηση της Elvial. Πρόκειται για μια λύση η οποία αποφέρει ως και 38% μεγαλύτερη εξοικονόμηση ενέργειας χωρίς να προσθέτει κανένα κόστος στην κατασκευή.
Συνεχίζουμε με την ίδια λογική την πορεία της ανάπτυξης σύγχρονων και καινοτόμων υλικών και μεθόδων, συμβάλλοντας στη δημιουργία ποιοτικών και πιστοποιημένων κατασκευαστικών λύσεων που προέρχονται μέσα από μακροχρόνια και επίμονη αναζήτηση των αγορών.
Ποια είναι τα σχέδιά σας για εφέτος και για το 2017;
Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό λαμβάνοντας κάθε φορά τα κατάλληλα διορθωτικά μέτρα και συνεχίζουμε πιστά στην εφαρμογή του αναπτυξιακού μας πλάνου που αποτελεί το όραμά μας για την σταθερή εξέλιξη της Elvial. Το πλάνο αυτό προβλέπει για το 2017 τζίρο 55 εκατ. ευρώ, συνεχείς επενδύσεις, κτιριακές και τεχνολογικές επεκτάσεις για την ικανοποίηση των υψηλότερων ποιοτικών απαιτήσεων προϊόντων με μεγάλη προστιθέμενη αξία που προορίζονται για εξειδικευμένες βιομηχανικές εφαρμογές σε τομείς όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, η αεροναυπηγική κ.ά.
Μια νέα γενιά προϊόντων υψηλών απαιτήσεων θα παρουσιάσουμε το 2017, που καλύπτουν τις αυστηρότερες διεθνείς προδιαγραφές για εξελιγμένες κατασκευαστικές εφαρμογές. Τα προϊόντα αυτά κατά βάση έχουν στόχο επιλεγμένες αγορές στην Ευρώπη και στην Αμερική. Παράλληλα αναπτύσσουμε έντονη εμπορική δραστηριότητα σε χώρες των Βαλκανίων σε αφρικανικές και ασιατικές χώρες. Τέλος συνεχίζουμε τις προσπάθειές μας και στην ελληνική αγορά, ελπίζοντας σε μια σύντομη επανεκκίνησή της.