- Πωλήσεις άνω των 400 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 200 εκατ. ευρώ στις διεθνείς αγορές, πραγματοποίησε ο όμιλος το 2020
- O Όμιλος Ελληνικά Γαλακτοκομεία λαμβάνει σοβαρά υπόψη την ευθύνη του απέναντι στην κοινωνία και για αυτόν τον λόγο το 2020 πραγματοποιήθηκαν χρηματικές χορηγίες ύψους 1,2 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 1 εκατ. ευρώ αφορά τη δωρεά 20 πλήρως εξοπλισμένων ΜΕΘ
- Όταν ομαλοποιηθεί η κατάσταση η αγορά θα στραφεί αναπόφευκτα σε αυτούς που παρέμειναν αξιόπιστοι παρά τις δυσκολίες της πανδημίας
Συνέντευξη στον Φίλιππο Καλόγερο
Ο Όμιλος των Ελληνικών Γαλακτοκομείων, των αδελφών Δημήτρη και Μιχάλη Σαράντη, αποτελεί το success story του γαλακτοκομικού κλάδου των τελευταίων 20 χρόνων. Από μια άσημη μικρή επαρχιακή τυροκομική μονάδα που διέθετε η οικογένεια Σαράντη στα Τρίκαλα, τα δύο αδέλφια κατόρθωσαν με κοπιώδεις και επιτυχημένες εν τέλει προσπάθειες τις δύο τελευταίες δεκαετίες να αναδειχθούν σε έναν από τους ισχυρότερους παράγοντες του κλάδου στην ελληνική αγορά με ισχυρή παρουσία σε πολλές ξένες – και όχι μόνο ευρωπαϊκές – αγορές. Με παραγωγική δραστηριότητα σε τρεις χώρες, τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία και φυσικά την Ελλάδα, με πέντε βιομηχανικές μονάδες στην ιδιοκτησία του, ο όμιλος κατόρθωσε στη διάρκεια του 2020 να πραγματοποιήσει πωλήσεις άνω των 400 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 200 εκατ. ευρώ στις διεθνείς αγορές. Σε συνέντευξή του στους New Times ο πρόεδρος του Ομίλου Ελληνικά Γαλακτοκομεία κ. Δημήτρης Σαράντης τονίζει, μεταξύ των άλλων, ότι στόχος του ομίλου για το 2021 είναι να αυξήσει ακόμη περισσότερο τις διεθνείς του πωλήσεις και κυρίως σε προϊόντα με υψηλή προστιθέμενη αξία.
Κύριε Σαράντη, πώς εξελίσσεται η αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων την περίοδο της πανδημίας; Ποιες ήταν οι συνέπειες και πώς ανταποκριθήκατε;
Γενικά η αγορά εξελίσσεται ανοδικά. Ενισχύθηκε το οργανωμένο λιανεμπόριο ενώ ταυτόχρονα αποδυναμώθηκαν σημαντικά τα εμπορικά κανάλια του κλάδου, όπως είναι η HORECA. Καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου της πανδημίας παρατηρήθηκαν απότομες μεταβολές στη ζήτηση της αγοράς. Κατά συνέπεια δοκιμάστηκαν οι αντοχές των εγκαταστάσεων παραγωγής και τα logistics έτσι ώστε να εξυπηρετηθεί αυτή η απρόβλεπτη ζήτηση της αγοράς. Εμείς ανταποκριθήκαμε επιτυχώς και ενισχύσαμε τις σχέσεις μας με πελάτες και καταναλωτές στη βάση της εμπιστοσύνης που εμπνέει μια σταθερή εφοδιαστική αλυσίδα.
Ποια ήταν η συμπεριφορά των καταναλωτών αυτή την περίοδο;
Το κλείσιμο της αγοράς HORECA οδήγησε τους καταναλωτές στα κανάλια του λιανικού εμπορίου για την προμήθεια όλων των τροφίμων. Έτσι αρχικά παρατηρήσαμε μια απότομη αύξηση στην κατανάλωση όλων των προϊόντων. Στη συνέχεια ωστόσο, καθώς προχωρούσαμε στην περίοδο της καραντίνας, οι οικονομικές συνέπειες της πανδημίας επηρέασαν το εισόδημα των καταναλωτών και τελικά την αγοραστική τους δύναμη.
Θεωρείτε ότι η πανδημία μπορεί να οδηγήσει στη συγκέντρωση της αγοράς;
Σε κλάδους που παραμένουν αδρανείς κατά την περίοδο της πανδημίας θα υπάρξει μια αναπόφευκτη συγκέντρωση καθώς κάποιες επιχειρήσεις δεν θα καταφέρουν να επανέλθουν. Σε κλάδους που συνεχίζουν να λειτουργούν απρόσκοπτα η κατάσταση αυτή δεν παύει να είναι μια μεγάλη κρίση. Σε περιόδους κρίσεων είναι αναγκαία η σωστή διαχείριση και ο έλεγχος των εξόδων. Αυτό είναι κάτι που μπορεί να επιτευχθεί με συγκέντρωση της αγοράς ώστε να δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακος. Μια κρίση αποτελεί πάντα και μια ευκαιρία να ξεχωρίσουν οι ικανοί. Όταν ομαλοποιηθεί η κατάσταση η αγορά θα στραφεί αναπόφευκτα σε αυτούς που παρέμειναν αξιόπιστοι παρά τις δυσκολίες της πανδημίας.
Κύριε Σαράντη, ποια ήταν η πορεία του ομίλου σας το 2020 όσον αφορά τον τζίρο, τα κέρδη, τις επενδύσεις, τον αριθμό εργαζομένων;
Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου Ελληνικά Γαλακτοκομεία ανήλθε κατά τη διάρκεια του 2020 στα 404 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 8,3%, ενώ τα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν στα 51,5 εκατ. ευρώ, με αύξηση 7,43%. Πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις συνολικού ύψους 34,5 εκατ. ευρώ και οι εργαζόμενοι του ομίλου ανέρχονται πλέον στους 1.560.
Στο σύνολο της δραστηριότητάς σας τι αντιπροσωπεύουν οι εξαγωγές, ή μάλλον οι διεθνείς πωλήσεις του ομίλου σας, και ποιοι είναι οι στόχοι σας σε αυτόν τον τομέα; Η εξαγωγική σας προσπάθεια τι δυσκολίες συνάντησε;
Στο σύνολο των πωλήσεων των διεθνών αγορών στοχεύουμε για το 2021 σε εδραίωση των κατά τόπους θυγατρικών εμπορικών εταιρειών, σε ωρίμανση των τοπικών συνεργασιών μας, υψηλό ποσοστό εξυπηρέτησης της ζήτησης καθώς και σε πωλήσεις προϊόντων με υψηλή προστιθέμενη αξία, όπως είναι για παράδειγμα το τσάι, τα φυτικά ροφήματα και τα φυτικά ζυμωμένα προϊόντα. Προϋπολογίζουμε ότι το μείγμα πωλήσεων που το 2020 ήταν 50%-50% μεταξύ Ελλάδας και διεθνών αγορών να διαμορφωθεί θετικά υπέρ των διεθνών αγορών το 2021. Όλα αυτά εφόσον βέβαια περιοριστεί η επίδραση της πανδημίας στις διεθνείς αγορές.
Οι βασικότερες δυσκολίες που συναντήσαμε στις εξαγωγές εστιάζονται κυρίως στον τομέα των logistics. Η ζήτηση βγήκε από την ομαλή ροή της και ακολούθησε απρόβλεπτες μεταβολές. Χρειάστηκε σοβαρή οργάνωση για να αποσβέσουμε τις μεταβολές αυτές και να εξυπηρετούμε απρόσκοπτα τις ανάγκες των πελατών μας.
Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το 2021 και ποιοι οι επενδυτικοί σχεδιασμοί σας;
Το 2021 θα συνεχιστεί η ενίσχυση της δυναμικότητας των εργοστασίων με κύρια στοιχεία την καινούργια γραμμή παραγωγής φέτας στο εργοστάσιο των Τρικάλων, αναβάθμιση του τμήματος γιαούρτης, στο οποίο θα προστεθεί νέα γραμμή παραγωγής παραδοσιακής γιαούρτης, βελτίωση του συνόλου παραγωγής του εργοστασίου Κλιάφα με νέο process και νέα μηχανή εμφιάλωσης. Και, όπως κάθε χρόνο, συνεχίζεται βέβαια και η αναβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων και των βιομηχανοστασίων. Το σύνολο των επενδύσεων των Ελληνικών Γαλακτοκομείων που προαναφέρθηκαν για το 2021 ανέρχεται στα περίπου 35 εκατ. ευρώ συνεχίζοντας την πορεία των τελευταίων χρόνων.
Στο χαρτοφυλάκιο των προϊόντων σας τι αλλαγές προωθείτε;
Τα τελευταία χρόνια έχουμε προσθέσει πολλούς νέους κωδικούς στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιό μας πετυχαίνοντας τη διαφοροποίηση που επιθυμούσαμε από ένα αμιγώς γαλακτοκομικό χαρτοφυλάκιο. Αναφέρομαι στα φυτικά ροφήματα, φυτικά επιδόρπια και στο τσάι του βουνού. Σημαντικά βήματα έχουν γίνει και στο κομμάτι της παιδικής διατροφής όπου έχουν δημιουργηθεί πολλοί κωδικοί. Επίσης μετά την εξαγορά των εταιρειών Κλιάφα και Δουμπιά έχουν προστεθεί το φυσικώς ανθρακούχο νερό καθώς και τα αναψυκτικά. Τελευταία προσθήκη αποτελούν τα γαλακτοκομικά αλλά και τα φυτικά γλυκίσματα, όπως ρυζόγαλο και κρέμες.
Δώστε μας μια εικόνα για τις πρωτοβουλίες σας σε επίπεδο στήριξης του ΕΣΥ και της κοινωνίας.
O Όμιλος Ελληνικά Γαλακτοκομεία λαμβάνει σοβαρά υπόψη την ευθύνη του απέναντι στην κοινωνία. Για αυτόν τον λόγο το 2020 πραγματοποιήθηκαν χρηματικές χορηγίες ύψους 1,2 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 1 εκατ. ευρώ αφορά τη δωρεά 20 πλήρως εξοπλισμένων ΜΕΘ στα νοσοκομεία Τρικάλων, Λάρισας και Ξάνθης. Επίσης για τρίτη χρονιά το 2020 δόθηκαν 400.000 ευρώ για τα παιδιά των εργαζομένων της εταιρείας στηρίζοντας έτσι έμπρακτα τον θεσμό της οικογένειας. Στους εργαζομένους του ομίλου διανεμήθηκε 1 εκατ. ευρώ ως bonus επιβράβευσης, ενώ bonus ύψους 160.000 ευρώ δόθηκε και στους παραγωγούς γάλακτος με την καλύτερη ποιότητα. Τέλος στη διάρκεια του 2020 πραγματοποιήθηκαν χορηγίες προϊόντων ύψους 100.000 ευρώ σε σχολεία, ιδρύματα και συλλόγους.