Η πανδημία που βιώνουμε δημιούργησε σοβαρές αλλαγές στη λειτουργία των επιχειρήσεων και δη στο εργασιακό περιβάλλον και καθεστώς. Για τις αλλαγές αυτές μιλά στη συνέντευξη που έδωσε στην Time TV ο κ. Κωνσταντίνος Χαμαλέλης, διευθύνων σύμβουλος της Teleperformance Greece, η οποία, σε πείσμα των καιρών, των δυσκολιών και των συνεπειών της κρίσης και της πανδημίας, δείχνει να ακολουθεί ανοδική τροχιά.
Κύριε Χαμαλέλη, κάνατε μια στροφή 180 μοιρών στο θέμα της απασχόλησης. Μιλώ για το ανθρώπινο δυναμικό και για την απόφασή σας εν μια νυκτί να τεθεί σε τηλεργασία. Θέλω να μας μιλήσετε για τις κινήσεις σε αυτόν τον τομέα και αν θεωρείτε ότι αυτό το νέο καθεστώς εργασίας ήρθε για να μείνει.
Η στροφή νομίζω που αναφέρατε έγινε αρκετά χρόνια πριν, όταν η απόφαση που λάβαμε για την Teleperformance Ελλάδος – Teleperformance Hellas όπως προτιμώ εγώ να την λέω – ήταν, εκτός από την ελληνική αγορά, να στρέψουμε το ενδιαφέρον μας κυρίως προς την ευρωπαϊκή αγορά φιλοξενώντας τελικά, μετά από 10-15 χρόνια, στο portfolio μας μεγάλο αριθμό και ευρεία ποικιλία εταιρειών παγκοσμίου φήμης. Όσον αφορά την τηλεργασία, δεν έγινε μόνο λόγω Covid. Απλά ήταν ένα χαρακτηριστικό, αυτό της προσαρμοστικότητας, που νομίζω ότι βρέθηκε ο χρόνος για να ενεργοποιηθεί. Δηλαδή πρέπει να προσαρμοζόμαστε ανάλογα με τις συνθήκες που έχουμε να διαχειριστούμε, πόσο μάλλον όταν ο όγκος της εταιρείας είναι αρκετά μεγάλος για την ελληνική αγορά και η ευθύνη που έχουμε για να κρατήσουμε ζωντανό και αποδοτικό αυτό το κομμάτι είναι αρκετά μεγάλη. Συνεπώς κάθε φορά, ανεξαρτήτως συνθηκών, πρέπει και η δική μας πρακτική να συντηρεί αυτό το μεγάλο μέγεθος. Αν θυμάμαι καλά, μέσα σε τεσσερεσήμισι εβδομάδες η Teleperformance Ελλάδος κατάφερε ένα περιβάλλον φυσικής παρουσίας στην εργασία 10.200 ατόμων να το μετατρέψει σε ένα μοντέλο εργασίας από το σπίτι. Δύσκολο εγχείρημα, ωστόσο δεν θα έλεγα ότι έγινε κατά τύχη αλλά με πολλή οργάνωση και πείσμα ιδιαίτερο.
Θεωρείτε ότι η κατάσταση που δημιουργήθηκε από την πανδημία θα οδηγήσει σε ριζικές αλλαγές στο εργασιακό καθεστώς; Mιλάω για το σύνολο των επιχειρήσεων, διότι το θέμα έχει τεθεί στην επικαιρότητα. Ποιες είναι αυτές οι αλλαγές κατά την άποψή σας;
Θα μπορέσω να μιλήσω για τον δικό μου τον κλάδο, ωστόσο ναι, αλλαγές σίγουρα θα υπάρξουν. Έχει αλλάξει ο τρόπος, οι συνήθειες. Είδαμε καινούργια και πρωτόγνωρα πράγματα και θα έπρεπε να ανακαλύψουμε τον τροχό από την αρχή και στο εργασιακό περιβάλλον και στις σχέσεις μας και στο πώς διαχειριζόμαστε σειρά θεμάτων που αφορούν τον ανθρώπινο παράγοντα. Σίγουρα η πανδημία θα αφήσει κάτι, αλλά δεν νομίζω ότι θα είναι για κακό, θα είναι για καλό. Ο τρόπος εργασίας μπορεί να είναι πιο ευέλικτος, να δίνει βάρος στην ανθρώπινη υπόσταση των εργαζομένων αφήνοντάς τους πιθανόν κάποια περιθώρια να δουλεύουν από το σπίτι και έτσι να έρθουν πιο κοντά στις οικογένειες τους. Φαντάζομαι ένα πιο ανθρώπινο και λειτουργικά παραγωγικό μοντέλο.
Η Teleperformance, παρά το ότι δεν ακούγεται ιδιαίτερα, είναι μια εταιρεία που παρουσιάζει εξαιρετικά θετική πορεία. Από τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας προκύπτει ότι η επιχείρηση από χρόνο σε χρόνο, σαν να μην την «ακουμπάει» καθόλου η κρίση, ακολουθεί ανοδική τροχιά. Δώστε μας μια εικόνα για την ουσία των εργασιών σας, για τους μεγάλους πελάτες, για τους τομείς που δραστηριοποιείστε και για τις προσδοκίες σας για το 2021.
Είπα προηγουμένως ότι η μεγάλη και σημαντική αλλαγή για εμάς, στη νοοτροπία μας και στην πρακτική μας, έγινε χρόνια πίσω όταν αποφασίσαμε να στρέψουμε την προσοχή μας σε ένα ευρύτερο περιβάλλον και όχι μόνο στο ελληνικό. Εκείνη η απόφασή μας είχε ως θετικό αποτέλεσμα όντως να μη μας αγγίξει η κρίση. Το πάτημα της Teleperformance Ελλάδος δεν ήταν μόνο τοπικό, ήταν και σε άλλες χώρες και έτσι καταφέραμε μια ισορροπία σε όλη αυτή τη δράση. Τώρα το ότι δεν ακουγόμαστε οφείλεται στο ότι δεν απευθυνόμαστε στον τελικό καταναλωτή αλλά σε εταιρείες και λειτουργούμε εκ μέρους αυτών για να διαχειριζόμαστε τις πελατειακές σχέσεις που έχουν με τους καταναλωτές τους. Σιωπηλός γίγαντας, μου αρέσει ο χαρακτηρισμός για την εταιρεία, η οποία παρουσιάζει ένα αξιοθαύμαστο growth year-on-year της τάξης του 20% ως 25%, που για την ελληνική εταιρεία και όμιλο, όχι ότι δεν υπάρχουν άλλες, είναι αρκετά σημαντικό.
Οι υπηρεσίες στις οποίες δραστηριοποιείστε ποιες είναι;
Για να το κάνουμε απλά κατανοητό, είναι οτιδήποτε εμπεριέχει ανθρώπινο interaction, ενδιαφέρον επικοινωνίας καταναλωτή προς την οποιαδήποτε εταιρεία ή όμιλο απευθύνεται.
Σε ποια γεωγραφικά διαμερίσματα ανά τον πλανήτη αναπτύσσει τη δράση της η επιχείρηση; Μιλάμε για ανεπτυγμένες αγορές;
Κυρίως για αναπτυγμένες αγορές, Ευρώπη αλλά και Αμερική.
Να υποθέσουμε ότι έχετε αναλάβει δουλειά για μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες;
Ναι, ισχύει αυτό.
Αν μιλούσαμε με απόλυτα νούμερα, το 2021 ποιες θα είναι περίπου οι επιδόσεις της εταιρείας;
Να σημειώσουμε ότι η ελληνική εταιρεία του ομίλου είναι εδώ και χρόνια από τα πλέον κερδοφόρα σημεία που δραστηριοποιείται η Teleperformance. Για το 2021 και λόγω όλων των συνθηκών υπολογίζουμε ανάπτυξη γύρω στο 10%-12% πλέον.
Όσον αφορά τις επενδύσεις, σε ποια κατεύθυνση θα στραφούν αυτές εφέτος και το επόμενο έτος, σε ανθρώπινο δυναμικό, σε εξοπλισμό;
Αυτό δεν αλλάζει χρόνο με χρόνο, μιας και το μέλημά μας, η κύρια φροντίδα μας, εκεί που στρέφουμε την προσοχή μας πάντα είναι το ανθρώπινο δυναμικό. Αρκεί να σκεφτείτε ότι περίπου το 75% του συνόλου των εξόδων που διαχειριζόμαστε αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, συν το ότι είναι το βασικότερο εργαλείο για τη δουλειά που κάνουμε. Η τεχνολογία υπάρχει, εξελίσσεται, μας αρέσει να εντάσσουμε τις νέες τεχνολογίες και τάσεις μέσα στη δουλειά μας, αλλά ο ανθρώπινος παράγοντας είναι το βασικό για εμάς.
Η εταιρεία έδειξε ένα έντονο κοινωνικό πρόσωπο. Κάνατε κινήσεις σε πάρα πολλούς τομείς δείχνοντας ότι τα προβλήματα που αντιμετώπισε η ελληνική κοινωνία δεν ήταν ξένα. Θέλω να σταθούμε στο κοινωνικό πρόσωπο της εταιρείας και στα θέματα της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.
Αυτό εγώ λέω ότι είναι φυσιολογική συμπεριφορά, μιας και, όπως σας είπα, είμαστε άνθρωποι και απασχολούμε ανθρώπους, και μάλιστα πάρα πολλούς, 10.000 εργαζομένους και άρα δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε διαφορετικά. Έχουμε ανθρώπους από διάφορες περιοχές, με διάφορες αναζητήσεις και ενδιαφέροντα. Συνεπώς αν η πρακτική μας, η καθημερινότητά μας και η φιλοσοφία μας δεν έδιναν αξία στον άνθρωπο, νομίζω ότι δεν θα είχε νόημα.
Πέρα από τις 10.500 εργαζομένους, για τους οποίους το μέτρο τηλεργασίας ήταν και ένα μέτρο προστασίας τους, είχατε και ένα σημαντικό πρόγραμμα εκτός εταιρείας, εννοώ σε φορείς όπως τα παιδιά.
Όπως σας είπα και πριν, είμαστε εταιρεία με βάση τον άνθρωπο, ανθρώπους διαχειριζόμαστε. Συνεπώς το να τονίσουμε και να δώσουμε ενδιαφέρον σε αυτό που τελικά απασχολεί τον άνθρωπο ως άνθρωπο είναι μέσα στο DNA μας. Υποστηρίζουμε πάρα πολλές οργανώσεις γιατί μας ενδιαφέρει και είναι ανάγκη και των εργαζομένων μας να το κάνουμε πράξη.
Δείχνετε μια σεμνότητα και σε αυτό το θέμα. Αντιλαμβάνομαι ότι δεν θέλετε να το προβάλλετε…
Η ουσία είναι να κάνεις κάτι όχι για να το προβάλλεις αλλά επειδή το νιώθεις και υπάρχει δυστυχία δίπλα μας.
Κύριε Χαμαλέλη, σας ευχαριστώ θερμά για αυτή τη συνομιλία και θα είμαστε σε επαφή.
Να είστε καλά και εγώ ευχαριστώ.