Ο τζίρος των Mitsis Hotels το 2017 ανήλθε στα 130 εκατ. ευρώ έναντι 110 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά και αναμένεται να κινηθεί ανοδικά και το 2018. Στους σχεδιασμούς της διοίκησης περιλαμβάνεται και η αξιοποίηση δύο μεγάλων ιδιόκτητων εκτάσεων στα Γιάννενα και στη Μύκονο.
Συνέντευξη στον ΣΠΥΡΟ ΚΤΕΝΑ
Λένε ότι «είναι δύσκολο να ανθίσει κάτι όταν μεγαλώνει στη σκιά ενός πλάτανου». Και ασφαλώς ένας τέτοιος πλάτανος ήταν ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Μήτσης. Οι ρίζες του ήταν στο Κρυονέρι Πωγωνίου Ιωαννίνων. Εκεί έκανε τα πρώτα του όνειρα τα οποία με ισχυρή θέληση και αγώνα πραγματοποίησε. Δημιούργησε μια τεράστια αυτοκρατορία με ξενοδοχειακές επιχειρήσεις υψηλού επιπέδου, εκδόσεις, κλωστοϋφαντουργία ως και οινοποιία. Η αλήθεια όμως είναι ότι, ενώ ο πατριάρχης ήταν παρών ως το τέλος στα επιχειρηματικά μέτωπα, την ίδια στιγμή ετοίμαζε τη νέα γενιά για την «επόμενη μέρα» επιτρέποντάς της να ανθίσει. Έτσι, στο τιμόνι της αυτοκρατορίας είναι τώρα τα παιδιά του Σταύρος και Χριστίνα Μήτση, τα οποία, μαζί με την πολύτιμη εμπειρία, την παρουσία και τη συμβολή της μητέρας τους Τζένης, οδηγούν σταθερά το πλοίο, αναπτύσσοντας κιόλας τον πολυσχιδή επιχειρηματικό όμιλο. «Δουλεύουμε σκληρά», λέει από την πρώτη στιγμή της συνάντησής μας η κυρία Χριστίνα Μήτση, «νιώθουμε όμως ότι κινούμαστε σε εξαιρετικά θετική πορεία, επιβεβαιώνοντας τόσο τις πρακτικές του πατέρα μας όσο και τις προσδοκίες των 3.500 εργαζομένων του ομίλου μας, που εργάζονται ευσυνείδητα για να κάνουν καλύτερο τον όμιλο».
Συναντήσαμε την κυρία Χριστίνα Μήτση στο γραφείο της, στο επιτελείο του ομίλου επιχειρήσεων, στο Γαλάτσι. Σε περίοπτη θέση, στον προθάλαμο του γραφείου, βρίσκεται μια μηχανή πλεκτικής με την επιγραφή «Από εδώ ξεκινήσαμε». Είναι η πρώτη μηχανή από το πρώτο πλεκτήριο του Κωνσταντίνου Μήτση, που αποτέλεσε την απαρχή της επιχειρηματικής του δραστηριότητας. Η παρουσία της γοητευτικής αντίκας αποδεικνύει πόση σημασία δίνει η νέα γενιά στην οικογενειακή της παράδοση. Ας παρακολουθήσουμε όμως την ενδιαφέρουσα συνομιλία μας με την κυρία Χριστίνα Μήτση.
Κυρία Μήτση, ποιες ήταν οι πρώτες σκέψεις σας όταν εν τοις πράγμασι κληθήκατε να αναλάβετε την τύχη ενός τόσο σημαντικού ομίλου;
Όλα ξεκίνησαν από την επιθυμία του πατέρα μας, ο οποίος μας είχε πει ότι δεν θέλει να πωληθεί ούτε ένα έπιπλο από την περιουσία που είχε δημιουργηθεί. Τον πατέρα μου δεν τον ενδιέφεραν τα χρήματα. Πρωτίστως τον ενδιέφερε το όνομά του. Και τελικώς το πέτυχε: το όνομα Mitsis εξαπλώθηκε παγκοσμίως δημιουργώντας ένα θετικό αντίκτυπο. Οπουδήποτε πας και ρωτήσεις, στη Γερμανία, στη Ρωσία, στην Αγγλία, στο Βέλγιο και τις άλλες ευρωπαϊκές αγορές, τους ισχυρούς tour operators TUI, Thomas Cook κ.ά., η επωνυμία Mitsis Hotels κατέχει την πρώτη θέση. Και αυτό για εμάς αποτελεί μια ισχυρή παρακαταθήκη.
Όταν επιχειρηματίες της δικής του γενιάς είχαν αποτραβηχτεί από τα μέτωπα των διεθνών τουριστικών εκθέσεων αναθέτοντας τις διαπραγματεύσεις σε νεότερους, ο Κωνσταντίνος Μήτσης ήταν παρών στις επαφές με τους Ευρωπαίους tour operators στις τουριστικές εκθέσεις του Βερολίνου, της Μόσχας, του Λονδίνου κ.α. Και ξέρετε γιατί συνέβαινε αυτό; Διότι απλά το έκανε με μεράκι. Την αγαπούσε τη δουλειά του και αυτή την αγάπη τη μετέδωσε και σε εμάς. Πήγαινε στις διεθνείς εκθέσεις, όργωνε τις ευρωπαϊκές αγορές με χαρά. Δεν ήταν το κίνητρό του το κέρδος. Όσο και αν σας ακούγεται παράταιρο, η κινητήρια δύναμή του ήταν το μεράκι της δουλειάς του, η υστεροφημία του, η θετική εικόνα που έπρεπε να είχαν οι άλλοι για τον ίδιο.
Αναλαμβάνοντας την ευθύνη του ομίλου νιώσατε ότι αυτό ήταν κάτι πέρα από τις δυνάμεις σας;
Δεν χωρεί αμφιβολία ότι πρόκειται για μια εξαιρετικά μεγάλη ευθύνη, που απαιτεί την επιστράτευση όλων μας των δυνάμεων. Ο Σταύρος τελειώνει τη δουλειά στις δύο τα ξημερώματα και ξαναπηγαίνει στο γραφείο στις 7.30 το πρωί. Εγώ από την πλευρά μου προσπαθώ να συνδυάσω τις απαιτήσεις της δουλειάς με το γεγονός ότι πρέπει να είμαι κοντά στα τρία παιδιά μου. Είμαστε όμως πανέτοιμοι για να αντεπεξέλθουμε και στις φετινές ανάγκες, καθώς όλα δείχνουν ότι οι τουριστικές ροές θα είναι και φέτος ιδιαίτερα αυξημένες.
Αλήθεια, πώς κινείται ο όμιλός σας στον ξενοδοχειακό τομέα;
Την παρελθούσα τουριστική περίοδο φιλοξενήσαμε 350.000 άτομα. Στις 17 ξενοδοχειακές μονάδες του ομίλου μας οι επισκέπτες ήταν από όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη, με πρώτους τους Γερμανούς και τους Άγγλους. Αξιοσημείωτη ήταν επίσης η παρουσία των επισκεπτών μας από μια τρίτη χώρα, την Πολωνία. Η χώρα αυτή εμφανίζει ιδιαίτερα θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, γεγονός που αποτυπώνεται και στη διάθεση των πολιτών της για ταξίδια στο εξωτερικό. Αξιόλογη ήταν επίσης η παρουσία Ιταλών, Ρώσων, Ισραηλινών, Βέλγων, Ολλανδών και Τσέχων.
Ο όμιλος διαθέτει ένα ξενοδοχείο, το οποίο μάλιστα αυτό το διάστημα βρίσκεται σε διαδικασία ριζικής ανακαίνισης και εκσυγχρονισμού. Στη μονάδα αυτή, που εδρεύει στη Ρόδο, φιλοξενούμε κατ’ εξοχήν Γάλλους, συνεργαζόμενοι εξαιρετικά με την Thomas Cook.
Τι επενδύσεις προγραμματίζετε να υλοποιήσετε το 2018;
Φέτος θα επενδύσουμε πάνω από 20 εκατ. ευρώ αναβαθμίζοντας 6 ξενοδοχειακές μονάδες. Παράλληλα με αυτό το ποσό ο όμιλος έχει ήδη ξεκινήσει επενδύσεις 4 εκατ. ευρώ για την ανακαίνιση του Sofitel, στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Την ευθύνη του φιλόδοξου αυτού επενδυτικού σχεδίου έχει η μητέρα μου, η οποία κάνει όλες τις επιλογές. Ενδεικτικό του σημαντικού έργου που επιτελείται στο Sofitel είναι το εντυπωσιακά ανανεωμένο εστιατόριο «Μεσογαία», που εγκαινιάστηκε από την υπουργό Τουρισμού κυρία Έλενα Κουντουρά. Ο χώρος αυτός αποτελεί υπόδειγμα μοντέρνου σχεδιασμού. Στην ίδια λογική προχωρεί και η γενικότερη ανακαίνιση του ξενοδοχείου.
Όσοι επισκέπτονται το Sofitel, φεύγουν με τις καλύτερες εντυπώσεις. Τι έχει αλλάξει;
Μέχρι στιγμής έχει ολοκληρωθεί η ανακαίνιση του bar Αρτεμις, στο ισόγειο του ξενοδοχείου, καθώς επίσης και του lobby, όπου μπορεί κανείς να θαυμάσει ένα υπέροχο έργο τέχνης με 740 γυάλινες μπάλες, δημιουργία του διάσημου γλύπτη Κώστα Βαρώτσου. Ανακαινίστηκαν επίσης οι αίθουσες δεξιώσεων και συνεδριάσεων, που εξυπηρετούν τις ανάγκες εκατοντάδων επισκεπτών με σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό. Γενικώς όλοι οι κοινόχρηστοι χώροι του Sofitel έχουν αποκτήσει μια πιο σύγχρονη αισθητική και πολυτέλεια. Και μέσα στους επόμενους μήνες σχεδιάζεται σταδιακά και η ανακαίνιση των δωματίων κάποιων ορόφων. Στόχος μας είναι η πρώτη εντύπωση του επισκέπτη που φθάνει αεροπορικώς στην Αθήνα να είναι η καλύτερη, και το Sofitel είναι πέντε βήματα από τον αεροσταθμό.
Πέραν του Sofitel, ποια είναι τα υπόλοιπα ξενοδοχεία που εντάσσονται στους επενδυτικούς σχεδιασμούς σας;
Την τελευταία 15ετία ο όμιλος υλοποίησε συνολικές επενδύσεις της τάξεως των 400 εκατ.ν ευρώ. Μόνο το διάστημα 2010-2013 χτίστηκαν τρία ξενοδοχεία, στην Κω, στη Ρόδο και στην Κρήτη, και ανακαινίστηκαν εφτά. Τώρα συνεχίζουμε τις επενδύσεις μας ανακαινίζοντας ένα πολύ μεγάλο μέρος τριών ξενοδοχείων μας στην Κω (Norida), στη Ρόδο (Rodos Village και Rodos Maris) και στην Κρήτη (Rinella). Ξεκινήσαμε από τους κοινόχρηστους χώρους, που απολαμβάνουν όλοι οι επισκέπτες, και στη συνέχεια θα προχωρήσουμε στα δωμάτια.
Ήδη στο ξενοδοχείο μας στα νότια της Ρόδου αποφασίσαμε με τον αδερφό μου να προχωρήσουμε και στην ανακαίνιση των δωματίων. Εκεί έχουμε μια σύγχρονη ξενοδοχειακή γειτονιά με μονάδες όπως αυτή του κ. Χατζηλαζάρου και πήραμε λοιπόν την απόφαση να ανακαινίσουμε 450 δωμάτια προσφέροντας μια σύγχρονη εικόνα και φρεσκάδα. Σοβαρή αναβάθμιση κάνουμε επίσης στο ξενοδοχείο μας στην Κω. Στη μονάδα αυτή γίνονται 6 πισίνες και τρία απίθανα εστιατόρια: ένα Fish restaurant, ένα Grill restaurant και ένα Asiatic restaurant.
Εκτός από τα σχέδια εκσυγχρονισμού σκέπτεστε να προχωρήσετε σε εξαγορές ή δημιουργία νέων ξενοδοχειακών μονάδων;
Το 2018 θα εστιάσουμε στην υλοποίηση των σχεδίων ανακαίνισης των μονάδων που σας ανέφερα. Τον επόμενο χρόνο όμως δεν αποκλείεται να δείτε πιο σημαντικές κινήσεις. Και αυτό διότι ο όμιλος Mitsis Hotels διαθέτει δύο μεγάλες εκτάσεις – μία 60 στρέμματα στα Γιάννενα, δίπλα στη λίμνη, και μία στη Μύκονο, 150 στρέμματα –, τις οποίες θα αξιοποιήσουμε επενδυτικά. Στους σχεδιασμούς μας, πρώτα ο Θεός, είναι το συνολικό επενδυτικό σχέδιο του ομίλου για το 2019 να κινηθεί στα 40 εκατ. ευρώ.
Σε επίπεδο τζίρου πού κινείται ο όμιλος;
Ο τζίρος μας το 2017 κινήθηκε στα επίπεδα των 130 εκατ. ευρώ έναντι 110 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά. Το 2018 αναμένουμε να κινηθούμε ανοδικά. Σημαντικό στοιχείο στη δραστηριότητά μας είναι η απόφασή μας να διευρύνουμε το ποσοστό του online booking στο σύνολο των κρατήσεων στα ξενοδοχεία μας.
Διευρύνοντας έτσι και το περιθώριο κέρδους σας;
Ακριβώς. Ήδη έχουμε εκσυγχρονίσει το site μας ενώ ταυτόχρονα έχουμε επενδύσει αρκετά χρήματα στις ψηφιακές υποδομές. Είναι κάτι στο οποίο δεν είχαμε εστιάσει στο παρελθόν αλλά σήμερα δίνουμε ιδιαίτερη σημασία. Γίνεται μια σοβαρή προσπάθεια και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό ότι οι συνεργάτες μας, οι διευθυντές μας και γενικότερα τα στελέχη του ομίλου, βοήθησαν πάρα πολύ για να γίνουν πράξη οι σχεδιασμοί μας.
Αλήθεια, πώς μοιράζονται οι ρόλοι μεταξύ σας;
Όλα ξεκινούν και καταλήγουν στον Σταύρο, ο οποίος, εκτός από τις σπουδές του, ήταν για 15 χρόνια δίπλα στον πατέρα μας και, όπως καταλαβαίνετε, έχει αποκτήσει όλα τα απαραίτητα εφόδια. Έχει μακρά εμπειρία, γνωρίζοντας πώς να τρέξει όλη αυτή τη δουλειά. Από την πλευρά μου έχω αναλάβει ένα σημαντικό τμήμα της δραστηριότητας με τους αρχιτέκτονες και τις ανακαινίσεις των μονάδων. Καταλαβαίνετε ότι η παράλληλη ανακαίνιση και ο εκσυγχρονισμός έξι μονάδων δεν είναι απλή υπόθεση.
Αυτή τη στιγμή πόσοι εργαζόμενοι απασχολούνται στον όμιλο;
Απασχολούμε 3.500 άτομα. Ξέρετε, αυτό που μας ενδιαφέρει είναι οι άνθρωποι που φιλοξενούμε να φεύγουν χαρούμενοι. Για να συμβεί όμως αυτό πρέπει να συνδυάσουμε δύο πράγματα: πρώτον, να έχουμε ποιοτικές μονάδες και, δεύτερον, οι άνθρωποι που δουλεύουν για εμάς να είναι χαρούμενοι και ικανοποιημένοι. Αν αυτοί που δουλεύουν για εμάς είναι στενοχωρημένοι δεν υπάρχει περίπτωση να φύγει κανένας χαρούμενος από εμάς. Σας λέω λοιπόν ότι αυτό το έχουμε πετύχει. Και έτσι μπορούμε και προσφέρουμε μια μοναδική και ολοκληρωμένη εμπειρία στους επισκέπτες μέσα από την ποιοτική διαμονή, τις άψογες εγκαταστάσεις και το προσεγμένο φαγητό, καλύπτοντας όλες τις διαστάσεις της ελληνικής φιλοξενίας.
Τα χρόνια της κρίσης αυξήσατε ή μειώσατε το προσωπικό σας;
Υπήρξε μια σαφής αύξηση του αριθμού των απασχολουμένων στον όμιλο. Άλλωστε, όπως σας είπα, ο όμιλος άνοιξε νέα ξενοδοχεία. Μόνο το διάστημα 2010-2013, μια περίοδο που η Ελλάδα αντιμετώπιζε την οικονομική κρίση, ο όμιλος άνοιξε τρεις νέες μονάδες: το Alila, το Blue Domes και το Laguna – εκπληκτικές μονάδες.
Από την εμπειρία σας αλλά και από τις προκρατήσεις, πώς πιστεύετε ότι θα κινηθεί η τουριστική αγορά το 2018;
Όλα δείχνουν ότι θα είναι μια πολύ καλή σεζόν, καλύτερη και από την περσινή. Έχω την πληροφόρηση ότι το 2017 επισκέφθηκαν τη χώρα μας πάνω από 33 εκατ. τουρίστες και για εφέτος οι προκρατήσεις φαίνονται αυξημένες ως και 30% από παραδοσιακές αλλά και νέες αγορές. Δεν αποκλείεται δηλαδή οι τουρίστες να φθάσουν ακόμη και τα 35 εκατομμύρια! Η Ελλάδα άλλωστε έχει καθιερωθεί στην κορυφή των τουριστικών προορισμών παγκοσμίως.
Κυρία Μήτση, σας ευχαριστώ θερμά γι’ αυτή τη συνομιλία και σας εύχομαι να ευοδωθούν όλες οι προσδοκίες σας.
Σας ευχαριστώ και εγώ.